zondag 16 november 2014

Sinterklaasintocht Groningen 2014

We stonden op een prachtig plekkie langs het water en hadden 
goed zicht op wat er allemaal aan kwam.
Het eerste teken dat de Sint eraan kwam, was een
kano met Pieten erin die de kleurplaten van de kinderen
vanaf de kade aanpakten. 
En als je te groot bent geworden om op de nek
van je vader te zitten, dan neem je toch gewoon 
een trap mee? Geweldig dit :D
De politie vaart zoals altijd vooraan 

Daarna kwam de boot met het mannenkoor, om de sfeer
er goed in te brengen.
De sfeer zit er al goed in. 
Ook de acrobaatpieten haalde weer hele toeren uit
en dat vind ik toch zo leuk van Groningen.
We waren ooit eens in Scheveningen en daar hebben
ze dit gewoon niet.
Ook de kano-pieten zijn altijd er bij in Groningen. Zo gezellig al
die kleurtjes op het water en elke kano
is wel ergens mee versierd.
Mijn collega op de Emma, laat zien dat er een pakje voor
mijn zoon aan de Emma hangt. 
Later als we langs de aanlegsteiger lopen, wordt het
pakje ons toegeworpen en zien we dat het niet
de naam van mijn zoon is, maar dat mag de pret niet drukken.
De rest van de dag slepen we het pakje overal mee heen.
Al is het alleen al vanwege dat special papier :D.
En daar komt de Sint aanvaren op de Voorwaarts Voorwaarts,
de boot is vol met Pieten en Spaanse edelmannen.
Bij de roeivereniging gaat iedereen van boord en 
kunnen Sint, Pieten en de Spaanse edellieden zich even
opfrissen om daarna hun rondje door de stad te gaan maken.
Amerigo hoopt dat de Sint opschiet en snel
een gezellig rondje met hem door de stad gaat maken.
Bij de Westerhaven zijn alle schapen nog compleet, 
straks bij de Brugstraat gaat er eentje vandoor en gaat
de herdershond er samen met twee agenten op de fiets 
er achter aan. 
De Gruno Postharmoniet speelt gewoon verder tijdens het
wachten en we staan stil voor het Noordelijk Scheepvaartmuseum.
Deze prachtige Piettin geniet van de intocht en de muziek,
zij heeft mooie vlechtjes in haar Pietenhaar. 
De Gruno Postharmonie houdt tijdens het wachten op het 
weggelopen schaap, even een op de plaats rust.
Twee dames helpen elkaar even met de fluit
(sorry, ik weet niet hoe dit heet)
Als het schaap weer terecht is, gaan we weer verder
en begint de muziek ook weer gezellig te spelen.
Hier lopen we op de Munnekeholm langs het
voormalig Postkantoor.
Op het Gedempte Zuiderdiep
Wat lopen/marseren ze toch in nette rijen. 
En als je dan even door oponthoud moet wachten en op 
de plaats rust mag houden, dan mag het grote gevaarte 
even af.
En wat zit er toch in het tasje? 
Toen iemand dat vroeg, werd er geheimzinnig over 
gedaan en gelachen. :)
En als we de Grote Markt naderen horen we de Martinitoren
een vrolijkdeuntje tingelen. Doet die Olle Grieze nou
mee of lijkt dat maar zo?
Ik ken de dirigent (heet dat zo?) van de Gruno Postharmonie,
zou hij ons gezien hebben?
Heel serieus is hij met zijn taak bezig. Ik heb hem vaker met
de Postharmonie zien lopen en ook toen ik hem nog niet kende
op de foto gezet. 
Ik vond het heel bijzonder (en mijn zoon ook) om nu meegelopen
te hebben. Toch een idee van hoe dat nou ongeveer is. 
Nou respect hoor voor die mannen en vrouwen. 
Nog één keer voor we het Broerplein bereiken en wij achter 
de hekken terecht komen.
Het Broerplein staat helemaal vol met mensen en we vangen
nog even een paar keer een glimp op van de Sint.
En even is de Sint heel dichtbij.
Daarna lopen wij nog even door de stad, de drukte
ontlopend.
In de Fantasy-shop kom ik tot de ontdekking,
dat ik twee dunne boekjes van Harry Potter niet ken/heb.
En dat zijn net zulke dunne boekjes als het boekje
'De Vertelsels van Baker de Bard' 
Dus die ga ik vragen aan Sinterklaas... ik ben benieuwd :D.

Verder zagen we nog een paar leuke etalages,
vinden wij altijd leuk om naar te kijken en 
zijn we onze fietsen op gaan halen.
Wat een fantastische dag hebben we gehad en wat
een leuke intocht was het toch weer.

Voor geïntresseerden staan hier nog meer foto's:
https://www.flickr.com/photos/zaqina/archives/date-taken/2014/11/15/

Geen opmerkingen:

Popeye & Frank "Rocky" Fiegel

Popeye, Museum aan de A Wist jij dat 𝗣𝗼𝗽𝗲𝘆𝗲 gebasseerd is op een echt persoon?  Klik op Foto voor Youtube video van 2½ minuut Frank &q...