zondag 30 november 2014

Postbezorging/brievenbussen

Toen ik klein was kenden we alleen de PTT,
helaas had ik toen nog geen fototoestel, dus ik heb geen foto's van hoe
de postbode er toen uitzag.
Ook toen ik ouder werd heb ik daar niet bij stil gestaan...
dus toen ik dit jasje zag in 2007 maakte ik daar een foto van.
Z
Helaas had ik alleen mijn mobiel  (die maakte in 2007 nog lelijke foto's)
bij me en vond mijn collega het maar
raar dat ik een foto wilde maken hahaha..
dus het bleef bij een ruglogo (al was die in het echt rood).
De reden waarom ik dat deed is, omdat TNT de oude PTT overnam.
P
Zo ziet een hededaagse postbode er uit...
tegenwoordig zijn ze van TNT
En voor wie de (P=Pappa) niet opvalt... dit is een Haagsche Postbode.
Ik had mijn vader zo gek gekregen om ook op te letten.
De postbode vond het een leuk idee.
F
Bij ons (Groningen) zien ze er nog zo uit... zoals de TPG-brievenbus was.
Jammer dat ik nooit eerder een foto heb gemaakt van een brievenbus (PTT),
al kan ik me niet herinneren ooit een ander te hebben meegemaakt
in Nederland dan.
In sommige steden staan ze al... de nieuwe TNT-brievenbus.
Die zullen in het Noorden ook wel vanzelf gaan verschijnen.
In dorpen doen ze niet aan het eigen postcode gebied of overige bestemmingen 

F
Zo poste men vroeger z'n post in de brievenbus van het postkantoor
(dit is het oude postkantoor van Arnhem).
Z
In de Hortus (Haren) zag ik deze oude PTT brievenbus.
Z
Het postbusje van TNT (nog in de kleur van TPG)
F
Deze boot in Groningen,
heeft een brievenbus op de kade die wel heel bijzonder is
F
Zelfs in een museum in Amerika hebben ze Nederlandse brievenbussen.

Geschiedenis:
Vroeger moest je maar afwachten of een brief aan kwam op zijn/haar bestemming. 
We waren afhankelijk van gelegenheidsbezorgers (koopmannen en kermisgasten). 
Een officieel Postbedrijf kennen we in Nederland pas 208 jaar.
In 1799 werd de post vervolgens, naar Frans voorbeeld, 
nationaal verklaard... en dat terwijl er in 1716 al stemmen opgingen op het nationaal te maken. 
Vanaf dat moment kwamen de postdiensten van alle provicies onder het centrale gezag te staan. 
Dit staatsbedrijf was lange tijd bekend als PTT post. 
En hield stand tot 1989, toen werd het verzelfstandigd. 
En ging het deel van de post TPG heten (PTT was nl ook telefoon). 
Vanaf 2006 heet dit oude bedrijf TNT.
De laatste jaren is de post verder geliberaliseerd. 
Daardoor zien we nu postboden van verschillende pluimage op straat (denk aan UPC e.d). 
Wat dat betreft zijn we terug bij de begin jaren van de post al wordt het nu 
natuurlijk sneller bezorgd dan vroeger via bijv een koopman.
(Bron: Quest)


Op 1 januari 1852 deed de postzegel zijn intrede in ons land,
tot 1877 is het gebruik ervan echter nog vrijwillig.
(Bron: TNT postsite)

2 opmerkingen:

Hanny zei

Er is veel veranderd in de postbezorging. Hoewel het altijd leuk is om post te krijgen of te versturen, gaat het digitaal toch wel een stuk sneller.

Zakina zei

Kaartjes krijgen met kerst en verjaardagen blijft toch altijd wel het leukste of zomaar een leuk kaartje

Popeye & Frank "Rocky" Fiegel

Popeye, Museum aan de A Wist jij dat 𝗣𝗼𝗽𝗲𝘆𝗲 gebasseerd is op een echt persoon?  Klik op Foto voor Youtube video van 2½ minuut Frank &q...