zaterdag 20 september 2014

Belevenissen op de fiets

Vanmorgen zijn we gaan fietsen naar
zwemles een deel van die weg hebben we 
naast elkaar gefietst op een weg, waar ook auto's rijden.
C was trots op me, want het was voor het eerst dat wij 
dit samen deden.

Na zwemles zijn we helemaal naar de stad
gefietst. Onderweg kwamen we een bord tegen 
waarop stond 'Centrum 3,7km' 
In de stad zijn we naar de bieb gegaan en 
de vismarkt.
Vandaar uit weer terug naar huis gefietst.
Eenmaal thuis ben ik op gaan zoeken hoeveel
we gefietst hebben en we komen op 7,5km.
Wow!!!
Onderweg vertelde ik aan C, dat oma (mijn moeder),
vroeger als kind eens van Den Haag naar Amersfoort is gefietst.
"Wow, das ver mamma" 
Ik vertelde hem, dat we vandaag meer dan 7km hebben gefietst.
Hij was trots op ons beide.
"Mamma, gaan wij keertje naar Den Haag fietsen?" 
ughe ughe als of we dat gaan doen. 
Het is maar zo'n 254km fietsen en daar doe je minimaal
een dag over, dus...... dat doen we ooit gewoon ff ;-).
Hopelijk vergeet hij dit voornemen hahahaha.

Een deel van de weg fietsen wij over de stoepen. 
Alleen daar waar de stoepen breed genoeg zijn,
of waar niemand loopt.
Als er voetgangers zijn stoppen wij en wachten tot de voetgangers 
gepasseerd zijn.
Of we lopen met onze fiets aan de hand.
En zo liep er een oude dame op straat. 
Ik zie dat mijn zoontje afremt en hij gaat ruim om haar
heen. Het is niet helemaal zoals wij dit af hebben 
gesproken. Ik rijd ver achter mijn zoon en ik rem af 
tot stilstand en wacht tot de dame gepasseerd is.
"Je geeft je kind een verkeerd voorbeeld met dat gefietst op de stoep" 
verwijt de oude dame mij. 
"Hij is nog een klein kind mevrouw en kleine kinderen mogen fietsen op 
de stoep. Ik zelf kan nog maar sinds kort fietsen en durf nog niet 
met hem op wegen zonder fietspaden waar auto's rijden" 
leg ik uit.
Het verwijt wat daarna volgde herinner ik me alleen nog 
het gevoel bij. Het voelde klote. 
Mijn zoon stond verderop te wachten en vroeg me wat
er was. Ik vertelde hem hoe de oude dame gereageerd
had. Het speet hem, dat hij deze keer niet was afgestapt of 
stil was blijven staan. 
Maar hij was ook wijzer dan ik, hij kan het makkelijker 
loslaten en is er nuchterder in;
"Mamma, zij is niet politie en wij geen boete krijgen.
politie ons vaak genoeg zien op stoep, vandaag ook zien ons"
Ik blijf er nog ff een rot gevoel over houden,
want ze heeft natuurlijk gelijk... we horen niet op de stoep.
In het vervolg hem toch weer laten afstappen.
Zou ze ook al die studenten terecht wijzen die je van je
sokken fietsen op de stoep in de stad?
Of voelde ze aan, dat ik me er meteen schuldig over voel?

We zetten daarna onze fietsen in de schuur en zien onze
buurman op zijn balkon staan.
"Buurman, wij 15 kilometer fietst vandaag" 
Overdrijven is ook een vak hahaha


2 opmerkingen:

Hanny zei

Ach, zo'n opmerking kun je van je af laten glijden. Sommige ouderen zijn wat sikkeneurig en denken dat zij het alleenrecht hebben op het trottoir. Ik vind het heel verstandig van je dat je, als je jezelf nog niet helemaal vertrouwt op de weg, op het trottoir fietst. Veiligheid voor alles (zegt een niet-sikkeneurige oudere) :-)

Zakina zei

Een super leuke reactie en jou kan ik me niet voorstellen als een sikkeneurige oudere :).

Popeye & Frank "Rocky" Fiegel

Popeye, Museum aan de A Wist jij dat 𝗣𝗼𝗽𝗲𝘆𝗲 gebasseerd is op een echt persoon?  Klik op Foto voor Youtube video van 2½ minuut Frank &q...