zondag 30 november 2014

Vuilnis

In 2007 ben ik ooit eens gewone dingen gaan fotograferen. 
Misschien vanwege mijn kinderwens en omdat je weet dat 
in de loop van de jaren gewone dingen veranderen. 
Zo heb ik ooit logjes over vuilnis geplaatst. 
Tegen de tijd dat mijn zoon volwassen is en zelf
kinderen krijgt, is dit vast allemaal weer veranderd.
Voor dit logje heb ik een tijdje foto's lopen maken,
zoeken in de stad en verzamelen.
Ooit waren het meerdere logjes en omdat ik mijn oude blog
ga opheffen heb ik er nu 1 logje van gemaakt. 
Door mijn idee in 2007 is mijn vader ook foto's gaan maken.
Die foto's heb ik aangegeven met een P van Pappa.
ZIMG_1468.jpg
De moderne Vuilnisman haald het vuil op met een kraan, die de grondcontainer uit de grond trekt en hij? 
Hij hoeft alleen maar de joy-stick te bewegen. 
Dat  Winnie de Pooh aan de wagen hangt doet me denken aan de film van Toy Story,
waar ook een knuffelbeer aan een vuilniswagen hangt. 
Afb016-1.jpg by Zakina mobile phone
Helaas een foto met mijn mobiel gemaakt.
Soms heb je gewoon je fototoestel niet bij je...
(toen maakte een telefoon nog heel slechte foto's)
ZIMG_2542.jpg
Dit is zo'n grondcontainer die wij in Groningen gebruiken.
Super handig, want je hoeft niet meer te wachten op vuilnisophaaldag.
Heb je een volle zak of iets wat stinkt, dan kan je het meteen weg brengen.
ZIMG_1471.jpg
Nog snel even een foto van een uitstervend beroep...
de vuilnisman achter de wagen.
Maar nu zie ik in Groningen geen vuilniszak gooiende vuilnismannen,
maar bij mijn ouders in Den Haag nog wel...
mijn vader is dus ook met de digi bezig geweest.
P045.jpg
De vuilnismannen vonden het leuk dat ze op de foto mochten.
zonder hen zijn onze straten maar wat vies en onleefbaar.
P045-1.jpg
Ondanks al dat vieze werk, wordt er ook een hoop gelachen
P046.jpg
Wat zullen ze denken?
Wat doet die dochter in Groningen er mee dan?
Ik heb geen idee of de heren ooit op mijn blog hebben gekeken.
P047.jpg
De voorkant van een Haagse vuilniswagen in 2007
P049.jpg
Dit noemt mijn vader altijd de plukkers,
zelf heb ik geen idee hoe hun werk werkelijk heet, maar prikkers kan natuurlijk ook
P051.jpg
Voorin het veegkarretje,
de meneer in het witte shirt verwijderd met een apparaat het onkruid tussen de tegels
en de meneer in het blauw/oranje veegt.
P052.jpg
Zelf had ik nog niet gedacht aan een onkruidding,
leuk dat mijn vader er voor naar buiten is gegaan 
Pstraatvegers.jpg
In het witte wagentje zitten allemaal zakken.
Die zakken worden achter gelaten door de plukkers.
In het karretje waar de voorste meneer mee rijdt zit een stofzuiger-achtig ding,
die blaast de blaadjes enzo onder auto's vandaan
(kijk zo leer je perongeluk nog wat hier ;)))
FPICT0028.jpg
De wat modernere papier- en glasbakken.
ZAfb017-1.jpg
(mob.tel foto)
Een wat oudere papierbak
ZIMG_2479.jpg
Een wat oudere glasbak
ZIMG_2486.jpg
De horeca in Groningen heeft eigen glasbakken.
ZIMG_1601.jpg
Hoe zorg je dat automobilisten hun vuil niet in de berm smijten?
Nou waarschijnlijk door het creatief aan te pakken?
ZIMG_1604.jpg
Verder probeert men dat je je vuil in een prullenbak gooit.
En dit is toch wel de meest voorkomende prullenbak in Nederland.
ZIMG_1915.jpg
Anderen raken vol op dagen zoals Koninginnedag.
ZIMG_1824.jpg
Dat kan natuurlijk ook, je schatje dumpen
ZIMG_1740.jpg
Nadat de afvalverwerking (dit is van 'De Stainkoeln')
Men maakt van ons restafval geen vuilnisbelten meer,
maar heuvels waar groen op komt en boompjes enzo.

Het was niet alleen mijn vader, die door die logjes op pad ging om iets op de foto
te zetten voor me.
Ook in Oudenbosch ging een medeblogster speciaal voor mij wat op de foto
zetten. Natazz had sinds kort containers voor plastic in te zamelen.
NvanNatazzplasticflessenbak.jpg
Die zouden we nog in de rest van Nederland gaan krijgen,
maar misschien ligt het aan mij. 
We zijn 7 jaar verder en ik heb ze nog steeds niet gezien in Groningen.
Op twitter kreeg ik een reactie van @Tuxeltje dat Groningen het plastic uit het vuilnis haalt.
En dat we daarom geen gescheiden plastic hoeven in te zamelen.
NvanNatazzallebakken.jpg
Maar ook de glas- en kledingbak zien er bij haar anders uit.
Leuk heh...

Er gebeurd natuurlijk nog veel meer op straat wat je onder vuilnis kan scharen.
Bomen moeten weleens van takken worden ontdoen en struiken.
Dat snoeiafval moet ook ergens heen.
Afb018-1.jpg by Zakina mobile phone
En dat wordt dan met zo'n karretje weg gebracht.
IMG_2635.jpg picture by zakina
In een andere provincie of stad zien de glasbakken er weer anders uit
Dit is in Zwolle
IMG_2812.jpg picture by zakina
Een glasbak in Drachten.
IMG_2813.jpg picture by zakina
En een kledingbak in dezelfde stijl.
IMG_3082.jpg picture by zakina
Een prullenbak uit vroegertijden...
zo zagen straatprullenbakken er ruim een eeuw geleden uit.
In ieder geval op de stations.
Tot slot hij komt maar 1x per jaar...
De puttenzuiger!!
(Wij noemen hem zo).
p085.jpg picture by de pappa van Zakina
Mijn vader had me beloofd dat ik hem ging krijgen dit jaar...
P084.jpg picture by de pappa van zakina
En het is hem gelukt .
Mijn vader is zelfs naar buiten gelopen om de meneer die
die enorme stofzuiger op een put zet op de foto te zetten :D. 

Ik heb geloof ik daarna geen vuilnisdingen meer op de foto gezet.
Maar als tijden weer gaan veranderen, wie weet wat ik dan weer op de foto zet ;)




2 opmerkingen:

Hanny zei

Die blikvangers zijn niet alleen voor automobilisten. Langs fietspaden zie je ze bij ons ook veel, want de fietsende (school)jeugd maakt er anders een behoorlijke bende van.
De glasbakken in Drachten zijn inmiddels vernieuwd en hebben een andere vorm gekregen.

Zakina zei

Leuk om te weten. Als beginnend fietser heb ik ze nog niet langs fietspaden gezien

Popeye & Frank "Rocky" Fiegel

Popeye, Museum aan de A Wist jij dat 𝗣𝗼𝗽𝗲𝘆𝗲 gebasseerd is op een echt persoon?  Klik op Foto voor Youtube video van 2½ minuut Frank &q...