zondag 30 november 2014

Valkenburg, fluwelengrot, Ruïne en Steenkolenmijn


 In 2006 was ik voor het laatst in Valkenburg en voor het eerst
was ik daar met een digitale camera, dus me flink uitgeleefd met
foto's maken. Ik had voorheen alleen analoge foto's van Valkenburg.
De Fluweelgrot van Valkenburg van oorsprong een prehistorische zeebodem en
 dat is mergel geworden, dat werd door blokbrekers in de grotten losgemaakt en die 
blokken werden gebruikt om huizen van te bouwen. 
In de fluweelgrot hebben wat kunstenaars tekeningen gemaakt de oudste is bijna 140 jaar oud. 
Onze gids voor de eerste tekening die aangeeft hoe het grottenstelsel 
loopt en hoe zo'n blokbreker eruit zag en waarmee zij werkten.
Af en toe zag ik in het donker iets en dan ff snel er heen, 
maar wel zo dat ik niet de groep kwijt raakte of de weg. 
De gids is hier niet langs gelopen, dus extra leuk
 om iets op de foto te hebben die misschien bijna niemand heeft.
Deze tekening en het verhaal wist ik me nog wel te herinneren en het blijft een mooie tekening. 
Wel leuk dat ik hem nu digitaal heb kunnen schieten.
Waarschijnlijk de jongste tekening, speciaal voor kinderen Alfred J. Kwak.
In de Franse tijd had men hier voor de gelovigen stiekem een kerkje gebouwd. 
Ook daarvan heb ik heel veel foto's gemaakt.
In de tweede wereldoorlog was er ook een veldhospitaal in de grotten... 
van de Amerikanen die er lagen heeft een kunstenaar silhouetten 
gemaakt en hun naam etc er bij vermeld. Helaas moet het achter hekken, 
omdat toeristen er met hun vingers aan zitten en dan verdwijnt het.
De Ruïne van Valkenburg.
Ik ben zoooooo slecht in poseren heh 

ZO zie je maar weer hoe mooi een paar stenen, die niet meer echt een samenhangend geheel is, 
maar hoe de natuur zich er dan weer op ontwikkeld, hoe mooi het dan kan zijn.
 Kijk naar al dat groen op de foto hieronder:
We zijn  die dag ook naar de Steenkolenmijn geweest, 
maar omdat we met te weinig mensen waren zou het eigenlijk niet door gaan.
 Toch ging er een gids vragen aan een al rond lopende gids of wij mee mochten 
(al hadden we dan de helft gemist).
En dat geeft niet, het was leuk om toch meegemaakt te hebben.
 Op een gegeven moment werd er een vrijwilligster gevraagd om te boren...
 nou niemand van de vrouwen leek te willen, dus ik ging het maar doen... grappig leek het me.
Ik moest een helm op voor de veiligheid (ik sta te luisteren naar wat ik straks moet doen)... 
nouja veilig... hahaha, dat ding past niet eens. 
Toen boren, maar daar heb ik geen foto's van. De gids vond het allemaal goed wat ik gedaan had 
(was helemaal niet moeilijk) en ik kreeg een beloning.
Grappige beloning, een zakje steenkolen hahahaha!!
Voorouders van mij hebben gewerkt in de mijnen in Limburg,
het lijkt me een verscrhikkelijk naar bestaan.
's Avonds met het vallen van de avond waren we op het drielandenpunt in Vaals. 
Het stelde niets voor, maar ach leuk om er eens geweest te zijn, 
maar ik voelde me niet op mijn gemak in het bos en na de foto's wilde ik 
toch heel graag terug naar de auto.
 Wel grappig dat je zo toch even in 3 landen bent geweest 

1 opmerking:

Elise zei

Oh ik ben ook in zo'n mergelgrot geweest in Valkenburg, mocht je zelf ook met mergel werken. Erg leuk !

Popeye & Frank "Rocky" Fiegel

Popeye, Museum aan de A Wist jij dat 𝗣𝗼𝗽𝗲𝘆𝗲 gebasseerd is op een echt persoon?  Klik op Foto voor Youtube video van 2½ minuut Frank &q...