zondag 30 november 2014

Ontoegankelijke deur

ivm het opheffen van een oud blog,
heb ik dit logje uit 2009 hier herplaatst:

Omdat de Folkingestraat zich al kenmerkte door een levendig uiterlijk,
hebben de kunstenaars met hun kunstwerken kleine ingrepen gedaan in de
bestaande situatie van de straat. Kunstwerken die de voorbijganger
als het ware terloops opmerkt.
 
Telkens als ik door de straat loop ontdek ik iets nieuws of iets wat ik al ken
en me telkens bij voorneem een foto er van te nemen.
Hier voor moest ik deze keer een fototoestel lenen van een ander.
CIMG0970 picture by Zakina
Dit kunstwerk Portaal, zou je bijna aan voorbij lopen.
Speciaal ontworpen voor de Folkingestraat.
 
In een blinde muur plaatste Sennema een deur met
daarvoor een hardstenen stoepje. Op het eerste gezicht niets ongewoons.
Bij nadere beschouwing verraadt deze klassieke houten deur een bijzondere gloed
die alleen van brons kan zijn. Sennema heeft deze bronzen deur van een patina
voorzien waardoor deze enigszins gelijkenis vertoont met hout.
Deze ontoegankelijke deur symbolseert voor de kunstenaar het verleden,
de geschiedenissen en de gebeurtenissen in de Folkingestraat die niet meer
naverteld kunnen worden. Een deel uit het gedicht 'Als de Woestijnreis nieuw begint'
van Marten van der Zwaag, verwoordt de afschuwwekkende betekenis van
Sennema 's kunstwerk. Van der Zwaag, die destijds werkzaam was
in de Folkingestraat, wilde met dit gedicht een impressie van de voormalige
joodse wijk geven na de liquidatie van de joodse gemeenschap
door de Duitse bezetter in de Tweede Wereldoorlog.

”Ik zou met man en macht de vrijheid vieren, maar 't feest schuilt achter een gebroken raam 
en achter deuren met een reeks van kieren; achter het verdriet van een verloren naam."
 
Toen ik een foto had genomen van deze deur en het verhaal vertelde,
werd er meteen aan de deur gevoeld. Je ziet de mensen eerst vol ongeloof kijken 
 
(bron: kunstopstraat.nl)

Geen opmerkingen:

Popeye & Frank "Rocky" Fiegel

Popeye, Museum aan de A Wist jij dat 𝗣𝗼𝗽𝗲𝘆𝗲 gebasseerd is op een echt persoon?  Klik op Foto voor Youtube video van 2½ minuut Frank &q...