zondag 30 november 2014

Bewaartrollen (Jøttnjøl)

Herplaatsing van een oud blog:
Op 4-10-2009 kwamen we Bewaartrollen in de stad gezien.
IMG_0445 by Zakina
Ik had in de krant gelezen hoe laat ze gingen lopen en gelukkig was
ik toch nog op tijd... of gelukkig waren zij wat later begonnen.
Deze trol staat nu nog gebogen, want toen ik aan kwam lopen zat hij nog.
Waarschijnlijk deze hele toestand net aangedaan.
IMG_0446 by Zakina
Ik trotseerde de kou voor alleen hen en een stokbrood.
IMG_0447 by Zakina
Bewaartrollen (of eigenlijk) Jøttnjøl zijn zeer nieuwsgierig van aard.
Zij snuffelen aan het leven en verwonderen zich over alles wat de mens
achterlaat en met zich meedraagt. De bewaartrollen zorgen graag voor
uw schatten, en die van henzelf natuurlijk. Zij hebben plaats genoeg,
op zoek naar steeds meer struinen zij stad en land af.
IMG_0448 by Zakina
Vandaag waren zij in Groningen om zich te verbazen (op deze koopzondag)
over alles wat de mensen vandaag met zich meeslepen.
IMG_0449 by Zakina
En ook zij trotseerde vandaag de harde wind,
maar wonder boven wonder bleef het de hele tijd droog.
(terwijl het wat geregend heeft vandaag zeg)
IMG_0450 by Zakina
Ik was helemaal in mijn nopjes. Mijn kind wil graag lopen
(en dat stimuleer ik natuurlijk),
maar foto's maken met een kind, dat er mogelijk vandoor gaat,
dat is geen doen natuurlijk, maar C zat heerlijk uit te rusten
in de wagen na al het geloop naar de stad. 
IMG_0453 by Zakina
En ik houd de wagen altijd dicht bij me, maar nu reageerde
deze trol (en omstanders) meteen, toen de wind met de wagen er
vandoor ging  hahaha... denk je dat die er niet vandoor kan.
Natuurlijk niets aan de hand, dit is op een plein, dus geen verkeer.
En C vond de trollen geweldig!!
IMG_0455 by Zakina
En omdat hij zo lief naar haar zat te zwaaien,
kwam ze hem ook even gedag zeggen en zo kon ik een mooie
close-up maken. Jawel, mijn zoon en ik zijn al een team ;)).
Al is hij de gene met de charmes 
IMG_0456 by Zakina
En ondanks dat de personen in de manden zitten,
kijk je toch de poppen aan in de ogen.
De trollen zijn kleine wezens, maar toch groter denk ik als kabouters.
(deze Jøttnjøl zijn geregeld door het Cultuurpaleis van Groningen
en de info heb ik uit de stadskrant gehaald).

Geen opmerkingen:

Popeye & Frank "Rocky" Fiegel

Popeye, Museum aan de A Wist jij dat 𝗣𝗼𝗽𝗲𝘆𝗲 gebasseerd is op een echt persoon?  Klik op Foto voor Youtube video van 2½ minuut Frank &q...