zaterdag 6 oktober 2012

Hurkende vrouw met kruik

Als ik iets zoek over Groningen qua beelden en kunstwerken,
dan kijk ik op www.kunstopstraat.nl
Bijna altijd staat daar wel wat ik zoek.
ZIMG_1569.jpg
Maar soms zie ik daar iets, wat ik nog niet wist.
In het park Oosterpark staat in het water dit beeld.
"Hurkende vrouw met kruik"
van Gerrit Bolhuis
Maar als ik dan eens in het park was, dan was zij er niet.
ZAfbeelding1-8.jpg
Maar gister was ze er... misschien staat ze er alleen als het niet
meer gaat vriezen ofzo.
Maar ze staat er al weer een tijdje,
want er is een nestje gebouwd op haar kruik.
ZAfbeelding2-6.jpg
Al sinds 1955 staat dit stenen beeld van Gerrit Bolhuis. Het beeld stelt een hurkende vrouw met een kruik voor en is ongeveer 125 cm hoog en grijs van kleur. De halfnaakte vrouwenfiguur draagt een rok die over haar gehurkte benen valt, alleen haar voeten zijn nog zichtbaar. Het is een jonge vrouw met opgebonden haar en de vorm van haar hoofd en lichaam zijn uitgesproken klassiek te noemen. Zij houdt de kruik nauwelijks vast, de handen hangen half langs de kruik af. Bolhuis heeft dit klassieke thema in de beeldende kunst op eigen wijze uitgebeeld door de vrouw een dromerige uitdrukking te geven. Ze lijkt bij het water halen in gedachten verzonken te zijn. Het beeld straalt rust en stabiliteit uit, wat wordt benadrukt door de rok die de basis volume geeft. 
Tot slot las ik: Bronzen uitvoeringen van dit beeld bevinden zich in Amsterdam aan een speelvijver en in Den Haag. De stenen versie lijkt ronder, zachter van vorm, maar dat heeft te maken met de lichtere kleur . 
hmm... nu ben ik dus heel erg nieuwsgierig waar in Den Haag en misschien kan ik daar dan ook een keer een foto van maken 

Geen opmerkingen:

Popeye & Frank "Rocky" Fiegel

Popeye, Museum aan de A Wist jij dat 𝗣𝗼𝗽𝗲𝘆𝗲 gebasseerd is op een echt persoon?  Klik op Foto voor Youtube video van 2½ minuut Frank &q...