zondag 14 september 2014

Schilderswijk Den Haag

Herplaatst blog van november 2007

De Schilderswijk van Den Haag heeft sinds december 2005
in 9 straten een bijzonder naambord hangen.
Het zijn reproducties van beroemde schilderijen uit het Mauritshuis,
die in de 17e eeuw zijn geschilderd door Hollandse Meesters
naar wie een straat in de Schilderswijk is vernoemd.
IMG_3198.jpg picture by zakina
Deze wist ik met gemak te vinden,
want hier was ik al wat vaker langs gelopen.
IMG_3199.jpg picture by zakina
Deze kwam ik per toeval langs.
IMG_3256.jpg picture by zakina
En deze zag ik hangen toen ik er met de tram langs reed...
dus uitgestapt en even terug gelopen.
 
 Maar zodoende wist ik er maar 3 te vinden,
door internet wist ik dat er 9 moeten zijn...
kijk en dan is het leuk om op zoek te gaan naar de rest.
 
 
Dit leuke initiatief is naar het idee van dhr Haasnoot.
Die vondt het zonde dat beroemde schilderijen alleen in musea zijn te zien.
Zijn idee was om een soort van 'buitenmuseum' te creeren en dat de
musea die de orignele werken hebben hangen dat idee zouden kunnen sponsoren.
En dat mensen dan misschien juist naar dat museum zouden gaan.  
 
Begin December was ik in Den Haag en ben ik dus op zoek gegaan naar
de rest van de schilderijen in de Schilderswijk.
IMG_3408.jpg picture by zakina
Hier hing een zelfgemaakt kopie van in de gang vroeger bij mijn grootouders,
geschilderd door mijn opa ,
grappig dat ik nu pas weet dat het is geschildert door Fabritius.
IMG_3412.jpg picture by zakina
Hier heb ik echt naar moeten zoeken,
want deze straat werd niet genoemd op internet.
IMG_3417.jpg picture by zakina
Jammer dat mijn foto een beetje bewogen is ,
had er voor de zekerheid nog 1 gemaakt, maar ook die is knudde...
ik moest ook zo nodig naar de wc ,
dat ik begon te trillen.
IMG_3421.jpg picture by zakina
Eindelijk mijn blaas geleegt en weer op pad.
Had ik nu maar even terug gelopen naar de Frans Halstraat 
IMG_3422.jpg picture by zakina
We waren er al langs gelopen, maar hadden hem over het hoofd gezien.
 
Maar nu komen we op 8 en ik had een vermoedde waar nr 9 hing,
maar het was koud en ik was het zat,
dus ben met mijn moeder weer naar hun huis gegaan.
 
Maar mijn moeder is echt een lieverd .
Ze is een keer speciaal op stap gegaan en ja hoor... hij hing waar ik vermoedde,
is ze speciaal helemaal voor omgelopen.
PaulusPotterstraat.jpg picture by de mamma van zakina
Ver uit de buurt van alle andere schilderijen hangt deze dus in de Paulus Potter.
 
En zo komen we op 9 stuks.
Ben benieuwd of ooit andere museums mee gaan doen om de rest van de
straten in de Haagsche Schilderswijk van een schilderij te voorzien 

Geen opmerkingen:

Popeye & Frank "Rocky" Fiegel

Popeye, Museum aan de A Wist jij dat 𝗣𝗼𝗽𝗲𝘆𝗲 gebasseerd is op een echt persoon?  Klik op Foto voor Youtube video van 2½ minuut Frank &q...