Op de Ubbo Emmiussingel staat dit beeldje:
'Jongen met geitje'
uit 1955 gemaakt door Françoise Charlotte Carbasius
Het jongetje met het geitje heeft eerst bij een school gestaan,
omdat het nogal te lijden had van vandalisme ging het beeld
in opslag bij de Gemeente Groningen.
Sinds 1986 staat het op de Ubbo Emmiussingel.
'Zittende jongeling' van Frederik Engel Jeltsema
De jonge man zit in een losse houding op een boomstronk.
De jongeling is naakt, atletisch gebouwd en in ideale lichaamsverhoudingen
weergegeven. Deze wijze van verbeelden van het mannelijk naakt
(met de nadruk op idealisering en kracht)
hanteerde men ook in het oude Griekenland.
Zittende jongeling stamt uit 1916, maar zijn stekje vond hij pas in 1960.
De kunstenaar schonk het beeld toen aan de Gemeente Groningen.
Willem Reijers, beeldhouwer, ontwierp in 1958 (voor de toen nog nieuwe brug)
Het Verkeer. Hij reageerde hiermee op de constante verkeersstroom
die de stad binnenkwam en voor de brug moest afremmen.
De dynamiek van het aanrollende verkeer verbeeldde
hij in de opwaartse slingerbeweging van de S-vorm,
die als een ruggengraat door het werk loopt.
Aan deze centrale as zijn raderen, wielen en banden in een chaotische
opeenhoping bevestigd; als tekenen van de moderne techniek.
Reijers werkte veel in opdracht. Hij hechtte belang aan de omgeving
Reijers werkte veel in opdracht. Hij hechtte belang aan de omgeving
waarin zijn ontwerpen terechtkwamen en wilde die symbolisch verwerken.
Deze overweging vond hij belangrijker dan stilistische herkenbaarheid,
wat maakte dat hij gedurende zijn loopbaan heel verschillende beelden ontwierp.
Reijers overleed nog voordat hij het bronzen werk kon laten gieten.
Zijn collega Wessel Couzijn zag daarom in 1959 toe op de voltooiing en plaatsing.
Halverwege de jaren zestig werd het Emmaviaduct aangelegd en de gewijzigde verkeerssituatie zorgde voor meer stoplichten,
Halverwege de jaren zestig werd het Emmaviaduct aangelegd en de gewijzigde verkeerssituatie zorgde voor meer stoplichten,
lantaarnpalen en andere verkeerstekens.
Daardoor was het kunstwerk van Reijers volgens sommigen niet goed meer te zien.
Op aandringen van Groninger kunstenaars werd het toen verplaatst naar
een betegeld pleintje aan de Emmasingel.
Hier stond het beeld te laag en ietwat verloren op een sokkel.
Met de komst van de KPN-borg moest er opnieuw een locatie gezocht worden
Het Verkeer staat sindsdien weer op de Emmabrug.
En eigenlijk geldt dat voor elk kunstwerk...
het moet ook op een goeie plek staan.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten