donderdag 6 augustus 2015

Raden Adjeng Kartini

In mei 2015 was ik met een goede vriend en mijn zoon
in het Tropenmuseum in Amsterdam.
Daar kwam ik deze bijzondere vrouw tegen (vd foto),
Raden Adjeng Kartini. Ik ben haar toen gaan googlen
en ontdekte dat er een boek over haar brieven is uitgegeven.
Zij wilde heel graag onderwijs voor meisjes. 
Op project Gutenberg, kwam ik haar boek tegen. 
Ik ben het gaan lezen en begin augustus had ik het uit.
Haar boek liet een diepe indruk op mij achter. 
Wat een bewonderenswaardige vrouw. 

Wat zij zoal schrijft:

'Vriendschap, die niet opgebouwd is op volkomen oprechtheid, 
kan geen echte vriendschap zijn en onmogelijk duurzaam zijn.'

'Heerlijk is 't om invloed te hebben maar o zoo angstig
tevens! 't is soms zoo moeilijk uit te maken, 
waar het goede ophoudt en het kwade begint.'
Waarin ze haar angst duidelijk maakt, dat als ze voor
haar rechten op komt, of ze dan niet een slecht mens wordt.

 'Oude overgeleverde meningen schuift men niet
zoo maar terzijde om plaats te maken voor jonge ideeën.'
Het is natuurlijk heel moeilijk om oude gedachten en 
gewoonte te zien doorbreken. Dat zij een mening heeft
en die ook laat horen, is voor de mensen op Java en zeker 
in die tijd... schokkend!!!

'Niet de school alleen ontwikkelde den geest van het kind,
vooral ook het huisgezin moet opvoeden!
De school ontwikkelt het verstand, het gezin vorme het karakter!'

Ook bespreek ze in het boek, het uithuwelijken. 
Dat verloofden elkaar niet kennen, zien en ontmoeten. 
Ook beschrijft ze in het boek hoe een huwelijksceremonie verloopt.
Op zich wel mooi, maar dat voeten kussen, lijkt mij heel vernederend. 
Niet alleen kijk ik met mijn blik van deze tijd er tegen aan,
maar ook vanuit mijn Westers zijn. 

''t was ook heel moeilijk geweest om enige foto's in de kampong
te maken. Het bijgeloof zegt, dat men zijn eigen leven kort,
als men een portret van zich maken laat, en een 
photograaf is een groot zondaar; al de portretten,
die hij maakt, zullen in het hiernamaalsche hem om levens vragen.'

Zij is verrukt als ze mannen ontmoet, die soort gelijk 
als zij denken. Die ook willen dat meisjes scholing ontvangen.
En dat ze willen dat vrouwen en meisjes hun mening mogen
uiten en net zo als mannen mogen zijn en gelijkwaardig in 
een relatie mogen zijn. En niet dat een man of vader 
de baas is over een vrouw.

'Oh wanneer zal toch de tijd aanbreken, waarop jongens
en meisjes, mannen en vrouwen elkaar als gelijke wezens zullen
beschouwen, als kameraden? Zooals 't nu in onze Inlandsche 
maatschappij - Bah! Wat worden wij vrouwen toch vernederd, 
telkens en telkens weer!' 

Ze wil graag, dat vrouwen leren om kraamvrouw te worden.
Er sterven in haar tijd op Java of geheel Nederlandsch-Indië 
gemiddeld 20.000 kraamvrouwen en 30.000 pasgeboren kinderen 
wegens gebrekkige verloskundige hulp. 

Raden Adjeng Kartini is fan van Multatuli en Couperus.
Vooral de bloemige taal van Couperus is ze weg van.
En daarin kan ik me helemaal vinden. 

"Couperus is nog steeds in Indië, als hij weer in het
Vaderland terug is, zal er, geloof ik, een schitterend
boek over mijn land verschijnen. Wat is zijn taal toch
eenig en mooi!'

'Van Couperus' prachtig werk hebben wij zeer genoten.
Wij lezen hem anders alleen graag om zijn heerlijk
mooie taal;  de personen in zijn werken vinden wij 
doorgaans ziekelijk. Maar nu hebben taal en inhoud 
beide tot ons gesproken. Verrukkelijke sprake! Wel
mag Nederland trotsch zijn op zulk een kunstenaar."

Maar ik kan nu eenmaal niet zo goed verwoorden,
hoe bijzonder Raden Adjeng Kartini is, als iemand het
boek niet zelf heeft gelezen.

Wat mij zowel in NL als nu dan in Indië opvalt, 
is dat het feminisme en emancipatie op een veel
nettere manier is begonnen, dan ik altijd dacht.
Maar hoe dan ook, ik heb wel begrepen waarom vrouwen
dit wilden en het is fijn, dat vrouwen vroeger 
voor ons streden. Ik moet er niet aan denken,
dat ik van een man afhankelijk zou moeten zijn.
Ik heb geen idee hoe het nu op Java is, maar ik weet
wel hoe het in Nederland is. 

Eigenlijk is echte feminisme en emancipatie,
niet alleen dingen eisen en willen, maar het ook doen.
Maar ook vrouwen die andere vrouwen veroordelen,
zoals werkende vrouwen tegen huisvrouwen.
Of moeders die thuis zijn, die werkende moeders
veroordelen. De feministische strijdt gaat nog steeds door.

Feminisme en emancipatie heeft in mijn ogen
ook met vrijheid te maken.

Echte vrijheid is:
Je leven mogen leven, zoals je zelf wil.
Of dit nu is met of zonder man. 
Of je nu werkt of niet.
Dat je je mening mag uiten, dat je je eigen geld
mag beheren, dat je op straat mag lopen, 
zonder dat je broer of man mee moet. 
Jawel.... een eeuw geleden, mocht een bepaalde
klasse vrouwen niet eens 's avonds op straat
lopen zonder mannelijke begeleiding.
Was je als vrouw rijk, ging je niet eens over je
eigen geld. Bizar.
En tevens bizar, dat vrouwen vroeger niet mochten
leren. Hoeveel intelligente vrouwen werden wel niet
knetter gek in hun huizen, waar ze hooguit 
mochten borduren en saaie boeken lezen
ipv goeie boeken en de dingen doen die ze graag wilden.

Man en vrouw zijn beide mens
en hebben dezelfde rechten. 
Scholing, werk etc. 
Die vrijheid zou ik alle vrouwen over
de hele wereld gunnen. 



Geen opmerkingen:

Popeye & Frank "Rocky" Fiegel

Popeye, Museum aan de A Wist jij dat 𝗣𝗼𝗽𝗲𝘆𝗲 gebasseerd is op een echt persoon?  Klik op Foto voor Youtube video van 2½ minuut Frank &q...