donderdag 27 augustus 2015

Eerste keer als gids

Ja, ik wil graag rondleidingen gaan geven en heb ik altijd al gids in een museum willen worden. Leek me als kind al leuk. Of stadsrondeleidingen geven ofzo :-). Ik vind het altijd leuk om weetjes te vertellen of mensen op dingen te wijzen die buiten te zien zijn.

Paar maanden geleden heb ik de stoute schoenen aangetrokken op mijn werk en gevraagd of ik het mocht leren. Ik heb onze oudste gids gevraagd om mij zijn verhalen te vertellen. Ik wil natuurlijk graag leren van een oude rot in het vak. En ik ben meegelopen met een collega die weer andere dingen weet. En toch zijn er zoveel verhalen die ik nog niet weet.

Van de week belde een mevrouw, dat ze met een paar collega's wilde langs komen en graag een Engelstalige gids wilde. Ik gaf haar wat info en verwees haar door naar een collega. Vanmorgen had ik haar weer aan de telefoon en wat had ze graag een gids gewild, maar we hadden niemand die kon. Ik weet niet meer hoe het verliep, maar ik vertelde dat ik aan het leren ben en dat ik het daardoor ook niet kon doen en zeker niet in het Engels. Het maakte haar niet uit, al kon ik maar een paar verhalen en als ik hulp nodig had, dan wisten een paar onder hen het wel te vertalen. Ik twijfelde enorm en ging overstag.

Ohhhh wat was het eng. De zenuwen gierden door mijn lijf. Ik liep nog even een rondje door het museum met een collega, die nog een paar handige Engelse woorden aan me vertelde en nog 2 verhaaltjes die ik nog niet kende. Ik had een paar woorden opgezocht, die ik nog niet in het Engels kon en een paar van die woordjes op mijn hand geschreven om te kunnen spieken. Het spieken bleek ik niet zoveel aan te hebben, omdat op sommige plekken waar ik stond, bleek het te donker om te kunnen lezen wat ik had opgeschreven op mijn hand hahaha lekker slim.

Wat was het een leuke groep en gelukkig zaten er ook Nederlandstalige tussen, die bepaalde dingen konden vertalen. En ook heel leuk als iemand onverwachts iets verteld in de groep. Ik vertelde over onze Fongersfiets en dat bijv. Koningin Juliana op dat merk reed en toen vertelde een mevrouw over haar (over-)grootvader die fietsen maakte in Deventer en dat zelfs koningin Wilhelmina een fiets van hem had. En toen vulde iemand anders aan over Koningin Wilhelmina, dat die geen toestemming van de Tweede Kamer had gekregen om te mogen fietsen. Het fietsen leek hen een te gevaarlijke oefening en het werd haar verboden. Ik ben het op gaan zoeken en heb gevonden, dat Wilhelmina in Wenen een fiets heeft gekocht al voor de eeuwwisseling (van de vorige eeuw dus). En het werd Wilhelmina toen der tijd inderdaad verboden om te fietsen. Haar dochter, koningin Juliana verscheen vaak op de fiets en werd in de wereld bekend als 'Biking queen'.

En voor je het weet is het uur ruim om en hoopte ik, dat iedereen het toch leuk had gehad. Een mevrouw vertelde dat ze had gedacht 'Ach, ik ben hier al zo vaak geweest. Ik blijf maar kort.' ze was de hele rondleiding gebleven. Wat een prachtig compliment. Verder toch wel wat complimenten over mijn Engels en ik kon het niet laten even te denken aan mijn Engelse leraar van vroeger. Ik heb namelijk niet eens examen gedaan in Engels, omdat ik er zo enorm slecht in was. Als hij me nou eens kon horen hahaha ik denk dat hij het niet geloofd. Nou Meester, mocht u hier ooit lezen? Ik kan het nog steeds niet schrijven, dus mijn examen zal ik nog steeds niet kunnen doen, maar als u me zou kunnen horen :-D.

En tot slot: een meneer die mijn blog had gelezen over o.a sledemennen, die vertelde me dat, als ik dit in het Engels kon, dat ik het dan ook in het Nederlands zal kunnen en niet meer bang hoef te zijn om het ooit weer in het Engels te doen. WOW!!!

Ik zelf heb de mevrouw bedankt die ik aan de telefoon had gehad. Dankzij haar overredingskracht heb ik het gedaan. Ik heb mijn vuurdoop nu gehad. Vanaf nu weet ik, dat ik een rondleiding kan geven. Elke keer liep ik mezelf gek te maken, dat ik niet genoeg weet over schepen en niet genoeg kan vertellen over de motoren. Maar de dingen die ik nu wel al weet, kan ik dus al een uur tot anderhalf mee vol maken en langer is niet nodig. En al die andere verhalen? Ik ga mezelf natuurlijk verder blijven ontwikkelen.

Bedankt, ontzettend leuke groep :-)


Geen opmerkingen:

Popeye & Frank "Rocky" Fiegel

Popeye, Museum aan de A Wist jij dat 𝗣𝗼𝗽𝗲𝘆𝗲 gebasseerd is op een echt persoon?  Klik op Foto voor Youtube video van 2½ minuut Frank &q...