zaterdag 28 december 2019

Jaaroverzicht 2019

Januari


Saskia en profiel in rijk gewaad 1633/1634
Rembrandt van Rijn


Op de 11e ging ik naar Leeuwarden en ging ik eerst brunchen met een lieve nicht en toen in mijn eentje het Fries Museum bezoeken, waar een prachtige tentoonstelling was: Rembrandt & Saskia; Liefde in de Gouden Eeuw. Het tijdsbeeld werd mooi weergegeven, hoe dacht en leefde men toen. Ik vond bijv de trouwkistjes/knottekistjes heel romantisch. Ook bezocht ik het gewone deel van het museum en het  Fries Verzetsmuseum, wat ik heel indrukwekkend vond. Behoorlijk onder de indruk nam ik de trein terug naar huis. 

Op de 13e stond ex aan de deur, met 2 dozen vol boeken en wat andere spullen, die ruim 14 jaar in zijn schuur hadden gestaan. Een deel kon zo naar de vuilcontainer, maar wat was ik blij, dat ik al mijn Disneyboeken terug heb. Ik was er als kind zo zuinig op, dat ik ze bewaard heb voor mijn kind. En nu is dat kind eigenlijk al een beetje te oud voor die boeken. En toch hebben we ze bijna allemaal samen zitten lezen en een deel in 2020. Voor mij herinneringen 💗.

Op de 16e stond dit boze mannetje op de Vismarkt *klik* Ik deed mee aan de ten year challenge en in die tien jaar ben ik veel afgevallen, maar nog meer aangekomen. Helaas sinds januari nog meer gewichtstoename, dus 😒.

Op 21 januari was er maansverduistering. Een vriend van C bleef slapen en die kwam op tijd zijn bed uit, helaas bleef mijn zoon slapen. Ik was van plan geweest om ergens in de stad te gaan staan, maar  ik bleek prima uitzicht vanaf het balkon te hebben. Het lukte mij niet met de Nikon, maar met mijn Samsung S9 ging het prima om de rode maan vast te leggen en daarna volgde een prachtige zonsopkomst. 

Op 22 januari viel de eerste sneeuw van het jaar.

Februari


zwangere buurpoes

Begin februari ging ik 2x op kraamvisite. Eerst bij de leukste baby van dit jaar *klik* en daarna het nestje kittens van de buurpoes. Ik werd smoor verliefd op deze kitten en zo zag het gehele gezinnetje eruit *klik* en nu we het toch over katten hebben: eind februari zagen we deze kat op de schouder van zijn/personeel. 

Maart 


Deze maand opende de tentoonstelling "Waar kom je weg?" Gronings voor "Waar kom je vandaan?" In de tentoonstelling kwamen heel veel koffers voor en verhalen van mensen die gevlucht waren uit hun land, door oorlog of onderdrukking, maar ook mensen die emigreerde vanwege de liefde of ivm economie (werk). Zes eeuwen lang werd er behandeld. Deze tentoonstelling was ook heel interessant vanwege de activiteiten die erbij kwamen.

Op de 21e hadden we een bijeenkomst ivm de internationale dag van racisme en discriminatie. Marijke Smulder was ook aanwezig en had dit prachtige werk bij zich vol symboliek bij zich. De gesprekken die er op volgden raakte mij enorm. Mensen die heimwee hadden naar hun land, zoals het ooit was maar door oorlog veranderd of daardoor nooit meer terug te kunnen, maar ook andere verhalen.

Op 24 maart werd ik weer oud tante, maar helaas ben ik nog niet op bezoek geweest in Den Haag. 

Verder gingen we op een school snuffelen of dat mogelijk wat is voor mijn zoon ivm voortgezet onderwijs. 

April

Door onze tentoonstelling zat ik een 'klas' bij over hoe je je stamboom verder uit kan zoeken. Mijn moeders vader is nog niet lang genoeg overleden, maar door de tips, door te zoeken naar zijn broer/zus die langer overleden zijn kon ik mijn overgrootouders achterhalen. Via internet kwam ik in contact met een volle neef van mijn opa en zo ontdekte ik dat mijn betovergrootmoeder in het Burgerweeshuis heeft gezeten in Amsterdam *klik*  dan krijgt zo'n bezoek in het Amsterdam Museum, die ik een paar jaar eerder had bezocht, een geheel andere lading. In december plaatste een bekende Twitteraar een lijst met eten van 19 jaar voor haar verblijf daar, maar daardoor weet ik wel wat ze ongeveer te eten kreeg. En zo kunnen de levens van je voorouders meer vorm krijgen. 

We werden voor onze eerste BBQ uitgenodigd en C probeerde mee te eten. Ik had zijn favo kip meegenomen van zijn favoriete kippenboer mee zodat het alleen op de BBQ hoefde opgewarmd te worden. Mijn kind die amper wat lust probeerde gezellig mee te doen. 

Mei


De maand begon met een uitvaart. Een dierbare uit de familie van mijn zoon was overleden en dus maakte mijn zoon voor de tweede keer bewust een Molukse uitvaart mee.  En hij verwondert zich elke keer weer, hoe groot zijn familie is. En toch, ondanks de beloften om elkaar vaker te zien, vliegen de maanden weer om. 

Deze maand vervulde ik een lang gekoesterde wens, na jarenlange armoe eindelijk meubeltjes kopen die ik leuk vind en bij mij vind passen. In overleg met mijn zoon, want ik heb er voor gekozen een fantastische grote tafel in de huiskamer te zetten en geen traditionele bank meer neer te zetten. En echt, we zijn zo blij met onze huiskamer. Er moeten alleen nog 3 fijne stoelen gekocht worden. 

Ik bezocht samen met C het Drentsmuseum. Wat een prachtige tentoonstelling. Ik had met mijn zoon afgesproken, dat als hij klaar was, dat hij dan op de gang op zijn telefoon mocht spelen. Tot mijn verbazing bekeek hij de gehele tentoonstelling. Ik kon dus toch op mijn eigen tempo rond kijken. En tevens heel leerzaam. Ik had nooit eerder geweten, dat er buiten Egypte nog meer piramides waren en het was leerzaam over Nubië. 

Ik werd uitgenodigd door één van mijn favoriete personen om op 13 mei een rondleiding door het Gasunie gebouw te krijgen. Echt een uur is eigenlijk te weinig, maar ik heb zo mega genoten en nam o.a deze foto.

Eind mei werd dit beeld onthuld ik ben het beeld bijna direct gaan bezoeken. 

Wij hadden een personeelsuitje met een rondleiding Forum, maar helaas was het alleen de buitenkant, maar ach, daardoor bleef de binnenkant nog een verrassing. En we bezochten het GRID en genoten van een heerlijke maaltijd in de avond. Het voordeel van in eigen stad is dat je zo op de bus kan stappen naar huis. 

Juni


We hadden een multiculti middag in het museum, met gezellige zang, muziek en lekker eten. En ons museumcafé ging open aan de kleine der A. Het pomphuis is nog niet klaar om binnen te kunnen zitten, maar met het mooie weer gingen ze heel vaak open. En af en toe liep ik even langs voor de lekkerste bitterballenportie. 
Op 30 juni, omdat 1 juli op een maandag viel, werd bij ons in het museum Keti Koti georganiseerd en zagen we een indrukwekkende documentaire. 

Juli & Augustus

Stoeltjes FC Groningen

We bezochten, aan het begin van de maand, met een groepje het FC Groningen Stadion en kregen een leuke rondleiding. 
De zomervakantie begon op 11 juli *klik* en liep tot en met 25 augustus. En tijdens de vakantie nam ik mijn coolste foto van het jaar. De situatie was niet leuk, maar daarna is het niet meer voorgekomen en kan ik Alex gewoon weer aaien *klik*

September

Rudo Walker (dichter)

Ik bezocht het Groninger Museum en bezocht de tentoonstelling Pronkjewail. de tentoonstelling loopt nog tot begin 2020, dus als je het nog niet gezien hebt en je houdt van porselein? Echt een aanrader. Een verrassende presentatie *klik* 

Museumnacht ging ik na het werk samen met mijn zoon en nog 2 uiteten en werd ik in de loop van de avond beroerd. Het kwam zeker weten door het eten, dus helaas eerder naar huis gegaan. 

Op 15 en 22 september hadden we weer multiculturele middagen met dichters, muziek, spoken word en heerlijk eten bij de Omhelzing. 

Op de school van mijn zoon willen ze dat de kinderen gezonder drinken en zo leuk, ze geven elke keer een andere smaak aan het water *klik* 

Oktober

31 Oktober Let's Gro

De tentoonstelling "Waar kom je weg?" was verlengd en duurde dus langer, dan wij gewend zijn met tentoonstellingen. Maar deze maand werd die afgebroken zodat in november kon openen. 

Deze maand werd de Albert Heijn in de Brugstraat verbouwd en mocht ik bij de opening aanwezig zijn. De hamster was ook aanwezig *klik*

November

één van de monsters uit de tentoonstelling:
Dood en de Zee

ivm de opbouw van de tentoonstelling Dood en de Zee, kwam er tijdens openingstijd een doodskist door de hal. Een paar bezoekers keken heel verbaasd, maar de kist is leeg, anders wordt dat echt niet door maar 2 personen gedragen 😀 *klik*

C wilde voor het eerst niet mee naar de intocht en dat was voor mij even slikken, maar ja kleine kinderen worden groot. Maar toen hij de scheepstoeters hoorde, kwam hij toch naar mij toegerend om in ieder geval de intocht op het water mee te kijken. Dus nog even extra van genoten. 

Op de 29e sleepte ik mijn zoon mee naar de opening van het Forum. Van binnen is het echt een architectonisch staaltje en de bibliotheek is werkelijk prachtig. *klik hier voor blogje over het Forum* 


December

DOT, vroeg in de ochtend. 
Elk jaar is DOT in december een kerstbal.

Ik maakte de surprise voor mijn zoon, want dat is niet echt zijn ding. Het werd nog spannend om hem heel op school te brengen. Ik ging daarna door naar de huisarts. Ik was vanaf 14 november ziek geweest en toen dat over was ging ik weer hoesten. Dus even naar de longen laten luisteren. Ik bleek mijn eerste longontsteking opgelopen te hebben 😒. Het werden 2 mega saaie weken. Aangezien mijn moeder met pakjesavond kwam t/m mijn verjaardag en iets erna had ik de mazzel, dat er voor mij gezorgd werd. 

En net voor mijn moeder terug naar Den Haag ging, gingen we voor het eerst het dak van het Forum op. En daarna aten we appeltaart bij Stach, die is echt heel lekker. 

Gelukkig is de longontsteking over, maar qua zuurstof valt het mij nog tegen dus een kwestie van herstel. 


Overig:

- In mei had ik voor het eerst in 3 jaar een bloemetje aan mijn aardbeienplantje. En in juni at ik de eerste aardbei. Af en toe gaf het plantje wat aardbeien. Soms net genoeg voor in een toetje. Ik vond het elke keer een feestje en ze waren heerlijk vol van smaak. 

- Helaas ging ik het jaar dikker uit, dan in en moet ik komend jaar zorgen dat er echt eens wat af gaat. En ik wil mijn HBA1C eens onder de 8,0 hebben 

- Sinds mijn nieuwe meubels is onze huiskamer ook veel netter dan voorheen. Het helpt echt, als je je huis leuker vindt.

- Mijn voornemen was om minder troep in huis te hebben. Dit is nog niet echt gelukt. Op het moment dat er wat uitgaat komt er net zo hard weer wat binnen. Vooral boeken heb ik een mega zwak voor. Ik bracht dozen vol boeken mijn huis binnen, dus dat minderen en boeken mogen alleen nog maar in de kast lukt ook nog niet echt hahaha. 

- En ik had als voornemen om wat meer eigen boeken te lezen, dat is redelijk gelukt en na gelezen te hebben te verkopen. Omdat ik op mijn werk ook veel tweedehandsboeken verkoop heb ik besloten om die ook online te zetten en het loopt een stuk beter. En het extra leuke is, dat er door het plaatsen ook meer mensen naar de museumwinkel komen voor de tweedehandsboeken en dan zien wat voor leuks we nog meer verkopen. Een positief effect, dat ik niet had verwacht 😀. De boeken van zowel mijzelf als het werk staan op *dit Instagram-account.* wat verkocht is verwijder ik meteen en tevens maak ik reclame voor leuke nieuwe boeken. 

*deze boeken* las ik in 2019 een record van 97 boeken


Voornemens voor 2020 blijft natuurlijk het ontspullen en zorgen niet dikker te worden, maar wat af te vallen. Maar buiten dat onze huiskamertafel nog 3 stoelen nodig heeft wordt het ook tijd dat mijn zoon zijn kamer een tienerkamer wordt. En laat er nou in die kamer mega veel spullen zijn. Ben benieuwd hoe goed hij kan ontspullen. 🤔😉

Geen opmerkingen:

Popeye & Frank "Rocky" Fiegel

Popeye, Museum aan de A Wist jij dat 𝗣𝗼𝗽𝗲𝘆𝗲 gebasseerd is op een echt persoon?  Klik op Foto voor Youtube video van 2½ minuut Frank &q...