woensdag 1 januari 2020

Boeken gelezen in 2019

Echt ongelofelijk veel boeken gelezen voor mijn doen in 2019. Ik had graag de 100 willen halen, maar het kwam op 97 boeken. Gezeur natuurlijk, want een paar jaar terug vond ik 62 boeken nog veel 😀. Dit word het eerste blog zonder de boeken, die ik samen met mijn zoon heb gelezen. In het begin van het jaar kreeg ik EINDELIJK mijn Disneyboeken terug van ex die bleken dus al die jaren in zijn schuur te hebben gestaan. Die zijn we sowieso samen gaan lezen.

 

Boeken gelezen in 2018 (op volgorde van uitgelezen) 

De vet/schuin gedrukte zijn de mooiste en of leukste boeken en die in het donkerblauw las ik in de zomervakantie. 

* Hoe wordt je een heks? - Annemarie Boer
* The sitting chef - Annemarie Postma
* De heks van Portobello - Paulo Coelho
* Een Duits meisje, mijn leven in een neonazi familie - Heide Benneckstein
* Nana - Emile Zola
* De poorten naar Valemya, de vloek - Ingrid Hageman Veraart
* De Viezerik - Mariëtte Aerts
* Nederland in 7 overstromingen - Leontine van de Stadt
* Razende Romeinen - Terry Deary
* Alles wat je moet weten over scheten - Sanne de Bakker & Kees de Boer
* Bede aan de zee - Khaled Hosseini
* De essentie van Spinoza - Maarten van Buuren
* Jacoba, dochter van Holland - Simone van der Vlugt
* Het spel van de Engel - Calos Ruiz Zafón
* De gevangene van de hemel - Carlos Ruiz Zafón
* Mijn Mata Hari - Hanneke Boonstra
* De dag dat mijn grootvader een held was - Paulus Hochgatterer
* Juliette of het geluk van boeken - Christine Fèret Fleury
* Het oude Egypte in 30 seconden - Peter der Manuelian
* Het labyrint der Geesten - Calos Ruiz Zafón
* Feme Fatale, liefde, leugens en het geheime leven van Mata Hari - Pat Shipman
* Pioniers van het volksgeluk, verhalen achter oude graven op de begraafplaats van Oude Pekela.
* China - De Ruiter's documentatiecentrum
* Mengelmoes - Elvira Nanariain
* Hun beloofde land - Ian Buruma
* Elisabeth Samson, een vrije zwarte vrouw in het 18e eeuwse Suriname - Cynthia Mc Leod
* Een goed verhaal - Mensje van Keulen
* Wonen in een schilderij - Lida Dijkstra
* Armeluiseten - Sylvia Witteman
* De schoolplaat, vaderlandse geschiedenis
* De schoolplaat, in ons land
* De schoolplaat, Nederland in Woord en Beeld II
* Oma Vogeltje - Benji Davies
* De schoolplaat, ambachten en bedrijven
* Meneer van Dale wacht op antwoord - Pieter Steinz
* Muziek in het theater - Peter Löhr Willem Sutherland
* Rembrandt, de schilder van licht en schaduw - Nils Büttner
* De verborgen taal van bloemen - Vannessa Diffenbaugh
* Juf Braaksel en de magische ring - Carry Slee 
* Muziek op postzegels - Albrecht Ehrlich
* Orders and decorations - Alec A. Purves
* De steen schreeuwt uit de muur - Johan van Gelder
* Het zevende land - Harry Mulish
* van Chanel naar Flanel - Marijke Vos
* Snuf de hond - Piet Prins
* Floddertje vies & schuim - Annie MG Schmidt
* Peter van Straaten tekent de liefde - Boekenweektest 2002
* Rembrandt en de bijbel - Christian Tümpel
* Theo van den Boogaard tekent de dood - boekenweektest 2003
* Cliffrock Casle, werken op een kasteel in Schotland - Josephine Rombouts
* Een pittig soepje - Femke Dekker
* Koken con amore - Sophia Loren
* Het negerboek - Lawrence Hill
* Kind van twee culturen, Wieteke van Dort, schetsen uit een NL-Indische familie - Hans Visser
* Ik blijf hier - Marco Balzano
* Ondergronds - Maurits van Rooijen
* Reflecties op het water - Eva van den Brink
* 50 sterke vrouwen die de wereld veranderden - Chiara pasqualetti Johnson
* Het ontsnapte land - Geert Mak
* De heksen en hun buren, heksen processen in de lage landen 1589-1652 - Jos Monballyu
* De Klokkenluider van de Notre Dam - Victor Hugo
* De geheime geschiedenis van de wereld, geheime genootschappen van 3.000 v Chr tot nu - Jonathan Black
* Drank en deining, scheepsdranken toen en nu
* Mijn moeders strijd - Murat Isik
* De pantheon getuige - David Hewson
* Aantekeningen over het verplaatsen van obelisken - Arjen van Veelen
* Terug naar Cliffrock Castle - Josephine Rombouts
* There's a Wocket in my pocket! - Dr Seuss
* Toen je nog op straat kon spelen - Cornelis Jeses/Jan A Niemeijer
* Swiebertje als woonwagenklant - John uit den Bogaard
* The cat in the hat comes back - Dr Seuss
* Ieorg Idur - Roald Dahl
* Dagboek van een ettertje - Simon Brett
* De straat van de heksen - Mies Bouhuys
* Het verboden bootje - Boris Zhitkov
* Het heksenkrot - Leonore Pulleman
* De poorten naar Velemya, het kwaad - Ingrid Hageman Veraart
* De vergeten tuin - Annegret Fuchshuber
* Het geluid van vrede - Theo Olthuis
* Inburgeringscursus Groningen 2.0 - Frank den Hollander & Herman Sandman
* De Paladijnse voorspelling - Mark Frost
* De offers - Jeroen Windmeijer
* De Westerhaven - Beno Hofman
* het kinderwetje van van Houten - Willemien Schenkeveld
* De zus van Sinterklaas - Tiny Fisscher
* De Heilige geschiedenis - Jonathan Black
* Een mijter zonder kruis - Sint Nicolaas in de protestantse pers 1945-2000
* De ondergrondse orde - Mark Frost
* Een onwaarschijnlijke vijand - Mark Frost
* De orde van de Gouden Leeuw - Dorothée de Rooy
* Cornelis Jetses expositie Groningen '78
* De elfenstenen van Shannara - Terry Brooks
* Het complete drakenboek - Frederica Magrin
* Wegwerpvrouwen, het verhulde slavernijverleden van het Nederlands Koloniale leger 1620-1920 - Nizaar Makdoembaks
* Gronings Ontzet 1672
* Oorlogskind - Mechtild Borrmann

Ik heb genoten van de Paladijnse boeken van Mark Frost, van mij mag er een deel 4 komen. Op het moment ben ik op zoek naar meer Shannara boeken van Terry Brooks en heb dit jaar genoten van de boeken van Carlos Luis Zafón. Verder kreeg ik de opdracht van mijn zoon om Snuf de Hond te lezen. Deze werd op school voorgelezen door de meester en de meester had er super leuke herinneringen aan. Toen ik aan het boek begon viel mij niet alleen het oude taalgebruik op, maar had ik het gevoel dat ik het boek kende. Toch kende ik niet het hele verhaal. 

In de zomervakantie heb ik zo genoten van het boek Cliffrok Castle, werken op een kasteel in Schotland. Ik heb menig stukje tekst voorgelezen uit het boek of heerlijk zitten lachen. 

Het boek De Klokkenluider van de Notre Dame, wie kent het verhaal niet. Maar het boek blijkt heel anders te gaan, dan de versies die ik kende en die van Disney is wel heel erg veranderd. Toen ik mij over de teleurstelling heen had gezet ging ik het boek alleen maar mooier vinden in de versie van Victor Hugo. 








Geen opmerkingen:

Popeye & Frank "Rocky" Fiegel

Popeye, Museum aan de A Wist jij dat 𝗣𝗼𝗽𝗲𝘆𝗲 gebasseerd is op een echt persoon?  Klik op Foto voor Youtube video van 2½ minuut Frank &q...