maandag 16 oktober 2017

Weekje met minder koolhydraten

Als diabeet met type 1 durfde ik het steeds niet te proberen, dat koolhydraatarm. Behalve dan soms een bepaald eetmomentje, want hoe moet dat dan met de insuline? Van vriendinnen kreeg ik soms heel lekkere recepten toegezonden en ik had ook al overlegt met de diabetes diëtiste en diabetesverpleegkundige. En ik ben het precieze verhaal al weer vergeten, maar het kwam er op neer, dat je als diabeet boven een bepaalde hoeveelheid koolhydraten moet blijven. Ik ben niet zo'n koolhydratenteller, maar ik hou wel altijd goed mijn bloedwaardes in de gaten.

Met minder koolhydraten heb je natuurlijk ook minder insuline nodig en van insuline word je ook dik. En dat blijkt ook wel, want mijn gewicht is nog nooit zo hoog geweest als eerder deze maand 😢Allemaal dingen waar ik al een tijdje over na dacht en nu echt iets mee moest gaan doen. Voor de rustigere bloedwaardes en niet een lijf, dat maar dikker en dikker wordt en enorm in de weg zit.

Soms nam ik weleens een salade als lunch, waar ik vroeger niet over na hoefde te denken op mijn werk, betekende nu vaak oppassen voor een hypo. Op mijn werk kom ik met gemak aan de 10.000 stappen of meer per dag en door het fietsen verbrand ik ook een hoop. Ik moet dus wel een bepaalde bloedwaarde hebben voor ik op de fiets stap bijv.

Sowieso was ik het zat, dat ik tussen de 15 en 20 hypers heb en tussen de 1 en 2 hypo's per week. Ondanks dat ik goed ingesteld blijk te zijn en mijn hypers vaak snel hersteld zijn. Omdat ik het kleurtjes geef in mijn boekje is het ook meteen inzichtelijk.

Vorige week besloot ik, dat het tijd werd om de knoop door te hakken. Stoppen met bang zijn en gewoon proberen. Zoals de diabetesverpleegkundige al zei "Gewoon uitproberen" een collega kwam met de tip "Anders om het uur iets eten ofzo". De week ervoor had ik nog ontdekt hoe je de lucht in schiet met je glucosewaardes na het eten van Chinees en hoe dat door werkt in de nacht. Ik zat zelfs op 50 eenheden insuline die dag 😨, dat is echt niet normaal. Normaal zit ik tussen de 30 en 35 eenheden.

Nu wilde ik me nog lange niet gaan richten op die eenheden, maar hoe kan ik vaker koolhydraatarm inpassen of koolhydraatbeperkt en normaal blijven functioneren en minder hypers krijgen? Dus begon ik dinsdag met braver zijn. Resultaat: 9 hypers in een week, waarvan de laatste 2 voorkomen hadden kunnen worden, als ik gisteravond de rijst had weggelaten.  Op de avonden dat ik minder koolhydraten at had ik hele rustige nachten. En niet onbelangrijk NUL hypo's.

De koolhydraatarme dingen die ik heb gegeten waren geen straf 😊

<- snijbonen met gerookte kip. Het is lekker en het vult. Ik heb het ook nog afgewisseld een dag later, door er klein gesneden gele paprika door heen te doen.

Verder heb ik 2x deze week bij mijn lunch 3 gekookte bietjes gegeten en ik hou van bietjes, dus ook dat was geen straf.

Om tussendoor het te redden met mijn koolhydraten at ik een banaan of een cracker (7kh) waarin kaas en zonnebloempitten verwerkt zit. En elke keer als ik teste, zat ik prachtig 😃.

En wat ik heel lekker vond, terwijl ik niet van gekookte bloemkool hou (en al helemaal niet als avondeten met aardappels), waren de bloemkoolmuffins. die ik gister gemaakt heb, Lekker pittig en vult onwijs goed.

Bovenste 2 foto's als avondeten tonijnsalade met sperziebonen en lofschuitjes om de salade in te doen.  En op de foto's onder een omelet met erin verwerkt boerenkool en toen de omelet was afgekoeld zalm erop. Een heerlijke combi, die lekker vult. En perfect was voor een eetmomentje, dat je niet bij wilt spuiten en nog prima in je bloedwaardes zit.
En de laatste foto, was toen ik wel iets aan koolhydraten nodig had (zat aan de lage kant) een broodkapje met filet american en gekookt ei.  

En ja, ben afgelopen week ook stout geweest. Donderdag weigerde ik nog braaf een tompouche, om deze vervolgens vrijdag niet te kunnen weerstaan en zaterdag nam ik op de Dag van de Groninger Geschiedenis gewoon het traditionele portie poffertjes 😋. En het ging nog goed ook. 

Bijkomend voordeel: -2,5 kg 😄


3 opmerkingen:

Lane Thomas zei

Je zou Gordon eens kunnen volgen. Die deelt heel regelmatig over zijn eetpatroon.

Zakina zei

Dankje voor de tip :)

tagrijn zei

Hallo!!! Hoe is het daar in Groningen?? Wat is het daar stil...

De Burger en de hoer - Lotte van de Pol

De afgelopen 2 dagen las ik het boek 'De Burger en de hoer" van Lotte van de Pol. Prostitutie in Amsterdam. Het mooie is, dat er in...