zaterdag 14 oktober 2017

Dag van de Groninger Geschiedenis 2017


Vanmiddag zijn we naar de Dag van de Groninger Geschiedenis geweest, bij de Groninger Archieven. Mijn zoon wilde eerst niet mee, maar stiekem had hij het toch weer naar zijn zin. Zelf had ik graag bij een lezing willen zijn, maar dat gaat gewoon niet met een kind van 9+. 


Eerst de traditionele gratis poffertjes en tot mijn verbazing wilde C geen poffertjes, misschien omdat hij toen nog met het idee liep, om snel weer weg te kunnen. 

Bij de entree kon men het programma krijgen (die had ik al meegenomen vanaf mijn werk) en een zakje met een gelukskoekje. C vond het super leuk en at het koekje op en ik moest de tekst voorlezen. Ben het briefje helaas kwijt, maar er stond iets op, dat hij vanavond een beslissing moest nemen over iets. Er was niets 's avonds waar hij een beslissing over hoefde te nemen of het moet zijn wat hij wilde eten ๐Ÿ˜‰. 

Met een metaaldetector mochten kinderen chocolade munten zoeken in het zand. Dit refererend naar de gevonden muntschatten, die gepresenteerd werden op de eerste verdieping.  C mocht ook een echte munt in het zand zoeken namelijk een rijksdaalder en die mocht hij houden. Super leuk. Ik heb alleen de schat van Loppersum van het Noordelijk Archeologisch Depot Nuis, op de foto gezet. Er lag nog veel meer, maar het was nogal druk bij de vitrines. 


C mocht aan het rad van fortuin draaien en won een mooie Doppler Drinkfles. Helaas mocht ik de fles niet van hem hebben, hij wil hem zelf heel graag houden. Terwijl hij al genoeg drinkbekers heeft, probeerde ik nog. Maar hij heeft gelijk, hij heeft hem gewonnen ๐Ÿ˜Š


Deze mooie antieke Chevrolet, had ik heel graag beter op de foto willen zetten, maar er stonden helaas stoeltjes voor de snuit (sorry, voorkant van de auto). Deze Chevrolet werd ooit aan het Veenkoloniaal Museum geschonken door Johny Jonker. Door vrijwilligers is deze helemaal opgeknapt en wordt het nu gebruikt voor promotiedoeleinden. Johny Jonker kocht de wagen in Culemborg. Johny Jonker (1932) is de kleinzoon van de oprichter van het transportbedrijf Jonker (opgericht in 1940) in Veendam, dat onder die naam tot 1994 heeft bestaan. Tegenwoordig heet het bedrijf Jonker Transport Veendam BV.

Op de zijkant van de wagen staat "Jonker's Kolenhandel en Expeditie. Tel 213 Veendam". Het opknappen van de Chevrolet heeft tevens nogal een zoektocht opgeleverd voor de vrijwilligers, die de oude wagen opknapten. Onderdelen werden uit Noorwegen en de VS toegezonden en vanaf vorig jaar herfst, kwam er weer rook uit de uitlaat. De wagen is zelfs weer voorzien van 'ouderwetse' kentekenplaten. 

En zo waren we er toch nog langer, dan C had gepland ๐Ÿ˜. We hebben een totaal andere route gefietst dan normaal en daardoor 15km gefietst vandaag. En ook wel weer goed, om andere situaties in het verkeer mee te maken, voor C, ipv de geijkte routes die we normaal rijden. 



Bron gebruikt: Veenkoloniaal Museum (Chevrolet)


Geen opmerkingen:

Popeye & Frank "Rocky" Fiegel

Popeye, Museum aan de A Wist jij dat ๐—ฃ๐—ผ๐—ฝ๐—ฒ๐˜†๐—ฒ gebasseerd is op een echt persoon?  Klik op Foto voor Youtube video van 2½ minuut Frank &q...