zondag 26 juni 2016

ZomerWelVaart 2016

Vrijdag 25 juni liepen we aan het begin van de avond, op de
Hoge en Lage der Aa ivm ZomerWelVaart. 
Vorig jaar was de eerste editie en lagen er schepen, die onderweg
waren naar MusSailkanaal en nu is de aanleiding Delfsail,
die volgende week plaats vindt in Delfzijl.

Er lagen een hoop schepen en scheepjes. Deze keer loopt het
door tot aan de sluizen bij de Zuiderhaven en zelfs tot aan het 
station. We zijn maar tot de sluizen gelopen, door de regen. 
De Verhalen van Groningen, had hier en daar weer wat borden met
informatie bij de schepen gezet en ook nog iets met de 
geschiedenis van de stad. Helaas kon ik niet alles lezen,
omdat mijn zoon wilde doorlopen :-). 
De VIOD, een zeetjalk uit 1906
Gebouwd op scheepswerf Mulder te Vierverlaten.
Het vaargebied van de VIOD was door België & Nederland.
Op de Tromp, een schip waar ik al veel meer foto's van heb gemaakt,
zijn we binnen wezen kijken. Het schip waar Sinterklaas weleens mee aan komt
in Groningen bij de intocht. 
Op de 'Vrouwe Teuntje' zit een beren atelier. Deze worden
met de hand gemaakt en worden zowel geëxposeerd als verkocht.

De roerkop van de 'Vrouwe Teuntje'
Een grappig breisel om een boom heen. 
Al is het niet de eerste keer, dat ik zo'n foto heb genomen.
Wat me tevens ook op viel is dat veel scheepjes een zonnepaneel 
op het dag hebben liggen. Best wel slim :-) 
Ik vind het altijd leuk als een roerkop een decoratie heeft en
moet daar dan altijd een foto van maken. 
Deze is van het schip 'Eenhoorn' gebouwd in 1972 bij Blok Broekerhaven
Een bever op de roerkop van de Ravenstein.
's avonds was er een gratis rondleiding voor bezoekers
in het Noordelijk Scheepvaartmuseum. 
Alphons Filemon Kiek begon met de rondleiding
op een heel andere plek in het museum, dan weer normaal
een rondleiding begint. Het museum was donker en onze gids
gebruikte een zaklamp om dingen aan te kunnen wijzen,
maar ook om het spannend te maken.
Hij begon vanuit de stuurhut van de Erebus. 
Dus mocht het Noordelijk Scheepvaartmuseum ooit nog 
zo'n rondleiding doen, echt een aanrader!!! 
Alphons Filemon Kiek, klik op de foto voor zijn website.

Ik hoop, dat het straks nog droog weer wordt, want ik 
wil graag nog langs de rest van de schepen wandelen. 

Geen opmerkingen:

Popeye & Frank "Rocky" Fiegel

Popeye, Museum aan de A Wist jij dat 𝗣𝗼𝗽𝗲𝘆𝗲 gebasseerd is op een echt persoon?  Klik op Foto voor Youtube video van 2½ minuut Frank &q...