maandag 27 juni 2016

Bios, Synagoge en ZomerWelVaart


Gister ging C met zijn oppas naar de film.
Angry Birds is voor mij nog veel te veel prikkels
en zo'n drukke bioscoopzaal. 
Ik ging dus tijdens de film, iets voor mezelf doen.
Ik wilde voor een ijsje gaan, maar zag dat de synagoge open was,
dat is iets waar ik C niet naar binnen krijg. 
En als dat wel lukt, moet ik er snel door heen, terwijl ik
nu dus op mijn gemakkie kon rond kijken.
In de Synagoge was de reizende tentoonstelling 'Getuigen langs het spoor'. 
Dit stalen sculptuurtje met spoor en boom is van Doris Ricci.
Helaas stonden er geen tekstbordjes bij, alleen een filmpje en
van zo'n filmpje onthoud je natuurlijk niet alles.  
Naar wat ik heb onthouden uit het filmpje, heeft Doris Ricci
hiermee willen uitbeelden, dat de Joden die met de trein mee
gingen, al hun belangrijkste bezittingen in hun koffer deden 
(bijv. foto's of een stuk zeep), maar dat ze die koffers die
ze nagestuurd zouden krijgen, nooit kregen. 
Ik vind dit sculptuurtje heel emotioneel om te zien. 
Velen zouden nooit terug komen van die ellendige reis.
Ik ben wel vaker in de synagoge geweest, maar nog nooit was 
de bovenste galerij te bezoeken. En nu wel.
Er stonden daar van alles voor kinderen qua uitleg van het 
Joodse geloof en de gebruiken. 
Hier en daar hing een strip met Joodse humor
En humor hebben ze :-D
Het gebouw alleen al, is prachtig. 
De prachtige glas in lood en hoe het licht naar binnen valt.
Een foto met muzikanten in de Folkingestraat.
Jood en niet-Joods leefden naast elkaar in de Folkingestraat.
Welke winkels 'Joods' waren zag je op zaterdag, wanneer deze gesloten
waren. Naast Joodse bakkers en slagers zat hier bijvoorbeeld ook
de kledingzaak van deze (muzikale) gebroeders Bollegraaf.

Voor meer foto's in de synagoge *klik* 

Ik voelde me niet goed worden op de galerij en testte even mijn
bloed. Tot mijn verbazing, bleek ik een hypo te hebben.
Aangezien ik toch gepland had een ijsje te gaan eten in de
Folkingestraat nam ik maar 1 dextro en begaf me al trillend op
mijn benen naar de uitgang. 
Had ik dat ijsje, nou maar voor het bezoek aan de Synagoge genomen ;-).
Ik nam 4 bolletjes en ging op het bankje voor de deur zitten.
Kijken naar de straat, na denken wat ik allemaal gelezen had in de
Synagoge over die tentoonstelling en het gros die niet levend terug kwam. 
En dan te beseffen, dat we in een vrij land leven en ik buiten kan genieten
van een ijsje. Ik voelde mijn hypo afzakken naar mate de bolletjes ijs
verminderden. Zalig, dat ijs van Toscana.

Daarna ging ik weer op pad, want al had ik een dag eerder langs
de kade van ZomerWelVaart gelopen, ik wilde het nu met
mooi weer zien. En op mijn gemakkie rondlopen, zonder dat 
C zou klagen, dat ik alweer een foto nam ;-). 
Het was zonnig en gezellig druk. 
Dit jongetje lijkt een kopie van het schip uit het water
te halen en hij was zo leuk met zijn bootje aan het spelen.
Genieten, terwijl ik er naar keek.
Geen idee wat hier de bedoeling van is, maar ik vind
het er leuk uit zien :-)
De gaper in de oude voormalige drogisterij aan 
de Lage der Aa.
Als ik het goed heb onthouden, komt het schip bij
Botje Ensing vandaan en zit er een Bronsmotor in.
Ik vind de Bronspijp prachtig onderhouden eruit zien.
Op een vissersboot hangt het vis te drogen.
Op veel bootjes wordt de boel opgevrolijkt met een bloemetje.
Zelfs in het sluisje lagen scheepjes.
helemaal tot aan het station. 

De drukte was voor mij natuurlijk ook te veel
prikkels nog, maar vanaf het sluisje werd het rustig
en kon ik lekker slenteren langs de schepen.

Toen ik aan kwam lopen bij de bioscoop, bleken
C en de oppas net bij onze fietsen te staan.
Daarna zijn C & ik naar de AH gefietst.
C kocht daar deze dino's en Freek, van zijn 
gespaarde centjes. 

Ik vond het gek, zo even een paar uurtjes zonder 
mijn kleine kwebbelkous, maar we hebben beide een
leuke zondag gehad. 

Geen opmerkingen:

Popeye & Frank "Rocky" Fiegel

Popeye, Museum aan de A Wist jij dat 𝗣𝗼𝗽𝗲𝘆𝗲 gebasseerd is op een echt persoon?  Klik op Foto voor Youtube video van 2½ minuut Frank &q...