dinsdag 16 januari 2024

Kinder-/kakstoel

Speelgoed kinder-/kakstoel

Vorige week bekeek ik nauwkeurig één van onze poppenhuizen in het Speelgoedmuseum Roden en zag dit kinderstoeltje, die had ik toch eerder gezien? 🤔 want poppenhuizen waren vaak op waarheid gebasseerd met meubeltjes op speelgoed formaat.

En ik zou Zakina niet zijn, als ik anderen niet gek maak met mijn 'ontdekking' 🤪😄

De Kinder-/Kakstoel in
Stadsmuseum Harderwijk

Speurend door mijn foto's van afgelopen zomer vond ik ze tussen de foto's die ik nam in Stadsmuseum Harderwijk en het is een kinder-, kak-, kakke- en of kaststoel en deze is in de basiskleur rood. 

Hier zoomde ik in en zag ik een rondje en
besefte ik de dubbele functie van de stoel.

In het zitgedeelte zit een ronde uitsparing waar de po geplaatst kon worden. Een tuigje voorkwam dat het kindje eruit kon vallen. 

De binnenkant

Achter het deurtje zie je meerdere plankjes. Een plankje voor de po en onder het plankje met de 5 gaatjes kon een voetenstoofje.

Het plankje met de 5 gaten

Het tafeltje was om aan te eten of te spelen. Het kind zat in het stoelje in de blote kont en kon dus meteen onder het eten of erna de behoefte doen (hier gaan we verder niet op in 😷🤢)

De stoel van bovenaf gezien

Vroeger waren kinderen bij een jaar of anderhalf jaar al vaak uit de luiers. Een baby (die zo jong is dat die nog niet kan zitten) heeft nog ontlasting op zuiver refelectoir. Pas tegen of na het eerste levensjaar kunnen de kinderhersenen het zelf, al is dat in onze tijd moeilijker geworden door de super droge wegwerpluiers.

Deze stoel zorgde er dus voor dat het moeder enorm veel wasgoed scheelde. 

Dit model kinderstoel was al in de 17e eeuw in zwang, en bleef vooral in traditionele gemeenschappen zoals Hindeloopen, Spakenburg en Marken, nog tot in de 20e eeuw in gebruik. En de Hindelooper kinderstoelen waren ook nog eens prachtig bewerkt en met motieven beschilderd 😍.


📷 1, 2 en 3 by Zakina Muyres 

📷 4, 5 en 6 by Afiena van IJken-van Zanten 

Gebruikte bron: Toen ik de binnenkant van de stoel had gezien wilde ik weten waarom er gaatjes in het plankje zaten. Op de website van het Zuiderzeemuseum stond de info over het voetenstoofje 🙂


Geen opmerkingen:

Popeye & Frank "Rocky" Fiegel

Popeye, Museum aan de A Wist jij dat 𝗣𝗼𝗽𝗲𝘆𝗲 gebasseerd is op een echt persoon?  Klik op Foto voor Youtube video van 2½ minuut Frank &q...