vrijdag 1 januari 2021

Boeken gelezen in 2020

 

Een selectie van de mooiste boeken van 2020

De vet/schuin gedrukte zijn de mooiste en of leukste boeken en die in het donkerblauw (19 stuks) las ik in de zomervakantie en de rode (31 stuks) tijdens de eerste Lockdown. Het lukte mij voor het eerst om 100 boeken in een jaar te lezen. Het werden totaal 104 gelezen boeken!

Ik gebruik nu de app Goodreads, maar helaas staan daar, net zoals in Hebban, niet alle boeken in. Maar in het jaar overzicht van Goodreads kom ik gemiddeld op 215 pagina's en het dikste boek (1024 blz) was Anna Karenina van Tolstoy. Echt, een boek waar ik al jaren mee bezig ben geweest en mij maar niet kon boeien. Tot ik de vertaling las, dit jaar van Hans Boland, met zijn manier van schrijven was het beter te behappen, maar ik ergerde mij groen en geel aan Anna. Kitty was meer een vrouw die ik mocht. 


Ik heb nog steeds wat moeite met Engels lezen. Vroeger liet ik Engels als vak vallen, omdat ik er niets van bakte. In het Engels praten gaat mij tegenwoordig beter af en het Engels lezen is vooruit gegaan dankzij Instagram. Maar een echt gesprek voeren.... kost me heeeeeeeeel veeeeeeel energie. 

Ik las dit jaar 2 Engels talige boeken. Ik kreeg ook een aanbod om gratis een Engels boek te lezen. Het was een leuk boek, maar ik redde het niet binnen de tijd. Het e-book verdween, dus mocht het ooit vertaald worden naar het Nederlands hoop ik het als nog eens te gaan lezen. De Engelse boekjes waren: The dragon in the library & Father Sergius

Ik las 5 boeken van Hella S Haase en 4 van Geert Mak. Zij zijn daardoor de meest gelezen auteurs van het afgelopen jaar. En met beiden ben ik nog niet klaar, dus komend jaar zal ik weer het één en ander van hen lezen. 

Verder las ik 5 klassiekers en 14 Maritime boeken, die laatste komt dus door mijn werk (alweer). 😊

* Dwalen door Amsterdam met Simon Carmiggelt - S. Carmiggelt. 
* Als Beale Street kon praten - James Baldwin
* Piraten gaan niet naar school - Alan Mac Donald & Magda Brol
* De kaper, de kardinaal en andere markante Nederlanders. 
* Jantje van Leiden - Luc Panhuysen
* Pirouette in Paramaribo - Humberto Tan
* Piaf - Simone Berteaut
* De drie musketiers - Alexandre Dumas
* "Redeloos, radeloos, reddeloos" De geschiedenis van het rampjaar 1672 - Petra Dreiskämer
* Het koningsschip. Hollandse Helden: Michiel de Ruyter
* De Zeehelden komen. Hollandse Helden: Maarten Tromp
* De Zilvervloot. Hollandse Helden: Piet Tromp. 
* Heren van de thee - Hella S Haasse
* Naar de wolven - Anna Woltz, Ingrid & Dieter Schubert
* Verraad met Sinterklaas - Bies van Ede
* De Kameleon en het zwaard van Grutte Pier - M de Roos
* De magische strijd van Bakkerij Bliss - Kathryn Littlewood
* De Dragon in the library - Louie Stowell
* Het Indisch geluid - Hella S Haasse
* Maria - Suzanne Wouda
* Meisje met de parel - Tracy Chevalier
* Nevermoor, Morrigan Crow en het wondergenootschap - Jessica Townsend
* Juf Braaksel en het meesterbrein - Carry Slee
* Onder de Paramariboom - Johan Fretz
* Ik was negen toen ik moest trouwen - Nojoud Ali & Delphine Minoui
* Gedoemd tot kwetsbaarheid - Geert Mak
* Het Nederlandse meisje, Audrey Hepburn en haar tijd in NL tijdens de Tweede Wereld Oorlog - Robert Matzen
* De boogschutter van Hirado - Rob Ruggenberg
* Pinkeltje en de zwevende zweefmolen - Corrie Hafkamp
* Marilyn en Audrey the battle - Hanneke Groenteman
* Harry Potter en de steen der Wijzen - JK Rowling
* Ettertje slaat weer toe - Simon Brett
* De boeken van Terra Fabula, het vergeten koninkrijk - Peter de Willis
* Trammend door Groningen - CJ van den Berg en GW Katenbeld
* Eat that frog - Brian Tracy
* Hoe God verdween uit Jorwerd - Geert Mak
* Sleuteloog - Hella S Haasse
* Gezellig - Petra Veltman
* Groningen in vuur en puin - uitgave Jan Haan NV
* Arctisch dagboek - Jelle Brandt Corstius
* Paddeltje, de scheepsjongen van Michiel de Ruyter - Johan H Been
* Versluiering - Monaldi & Sorti
* Mijn vader, de familie & ik - Judith Koelemeijer
* Om de schatten van Il Tigretto - Johan H Been
* Snikken en grimlachjes - Piet Paaltjens
* Sterrenstof - Daphne Dekkers
* Ontmoeting in Venetië - Rosita Steenbeek
* Lichter dan ik - Dido Michielsen
* De Brug - Geert Mak
* Het wenslied van Shannara - Terry Brooks
* Venetiaanse gedichten - Maria de Groot 
* Joods Amsterdam, in een bewogen tijd 1890 - 1940
* Het tuinhuis - Hella S Haasse
* Nevelen van Avalon - Marion Bradley
* Het heksenboek - Peter Vervloed
* Sporen van het slavernij verleden - Margriet Fokken & Barbara Henkes
* Maanlicht - Hella S Haasse
* Stoute Hond - Chris Haughton
* Halen maar! Een visserman vertelt - Arie van Roon
* Twee vogels in één beklemmende kooi - Eelke Glau
* Alles komt goed, Altijd - Kathleen Vereecken
* Veur kachel - Hans Beukema
* Piratenzoon - Rob Ruggeberg
* De engelen des doods - David Hewson
* Wondersmid II - Jessica Townsend
* Wonderlijke weetjes en fasinerende feiten over de: Ridders
Wonderlijke weetjes en fasinerende feiten over de: Egyptenaren
Wonderlijke weetjes en fasinerende feiten over de: Romeinen
* Suzanna du Plessis, portret van een slavenmeesteres - Hilde Neus van der Putten
* Fansi's stilte - Tessa Leuwsha
* De wraak van Piet Hein - Peter Smit
* Ijsbarbaar - Rob Ruggenberg
* Het verraad van Water Dunen - Rob Ruggenberg
* Door met de strijd, Nederland en opstand - Nelleke Noordervliet
* De VOC op zoek naar de Goud- en Zilvereilanden - Dr PG Vonk
* Nederland en Japan, bijzondere betrekkingen - Alan Lemmers & Graddy Boven
* De Burger en de hoer, prostitutie in Amsterdam - Lotte van de Pol
* Petite - Edward Carey 
* Anna Karenina - Lev Tolstoy 
* Romeo & Julia - William Shakespeare 
* Father Sergius - Lev Tolstoy
* De boeken van Terra Fabula, het zilveren labyrint - Peter de Willis
* Het meisje dat nevel weefde - Agnès de Lestrade
* Eetlezen - Remco Campert
* Reis naar het noodlot - Robert Joost Willink
* Lutine - Martin Hendriksma
* Een vrouw op de Drakentroon - Mayli Wen
* De moord op Bonifatius - Annelies van der Groot
* Verzet tegen Napoleon - Lotte Jensen
* Het wonderlijke scheepsjournaal van Mattias Spijker - Harmen van Straaten
* Ik moet u iets zeggen - Mensje van Keulen
* Grand Hotel Europa - Ilja Leonard Pfeiffer
* De straat - Ann Petry
* La Superba -  Ilja Leonard Pfeiffer
* Het sleutelkruid - Paul Biegel
* De Nederlandse vlag op de wereldzeeën - Op gegist bestek - JC Mollema
* De eerste tocht rond de wereld. De ontdekkingsreis van Fernão de Magalhães
* In Europa - Geert Mak
* Sinterklaas verklaard - Willem Koops, Madelon Pieper & Eugenie Boer
* De wensdagen - Patricia Wessels 
* Stoorzender - Arjen Lubach
* Iemand in het bijzonder - Arend van Dam
* De verovering van de Zilvervloot. het verhaal over Piet Hein - Robert F Marx
* Najib - Marcel Langedijk


Op Instagram staat onder elk boek wel wat ik er van vond Zakina Leest 2020


2 opmerkingen:

Hodgepodge zei

Lichter dan ik. Een boek met een onderwerp dat hartverscheurend is. De geschiedenis van vele voormoeders van de ''Indo''. Ik kon mijn tranen niet bedwingen......

Zakina zei

@Hodgepodge Ja, heel herkenbaar. Ik had het op bepaalde momenten ook moeilijk bij het lezen van het boek.

Popeye & Frank "Rocky" Fiegel

Popeye, Museum aan de A Wist jij dat 𝗣𝗼𝗽𝗲𝘆𝗲 gebasseerd is op een echt persoon?  Klik op Foto voor Youtube video van 2½ minuut Frank &q...