donderdag 31 december 2020

Jaaroverzicht 2020

 Januari

Het lijkt erop dat ik een jaar altijd wel begin met een museumbezoek. Deze keer ging ik naar de Mendini tentoonstelling in het Groninger Museum. 

Op 11 januari ging ik met een vriend van mijn zoon, naar de opening van Storyworld, die in het Forum zit. Het stripmuseum bestaat helaas niet meer en dit is zeg maar een modernere variant waar ook moderner spul in voor komt zoals manga en anime. 

Al waren we het ons nog niet bewust, maar wat was het leven nog normaal. Op 15 januari maakte ik een foto van de Green Energy Mill *klik* van Eurosonic Noorderslag. Op de Grote Markt stond een robot van Jelle de Graaf. 


Februari

3 februari een Tweet-up in het Forum en een dag later een meeting met interessante mensen in restaurant Mechoui. 

18 februari ging ik op aanraden van bezoekers van ons museum, naar een tentoonstelling in het Universiteitsmuseum. Deze tentoonstelling ging over Spitsbergen '79. Het skelet op de foto is een replica van een kist die in 1980 werd gevonden op een groot grafveld. Een groot deel van de gestorvenen heeft geleden aan scheurbuik. Wat mij het meest verbaasd is dat de Europeanen wollen kleding droegen in zulke koude streken. Dat heeft niet voor bescherming tegen de kou gezorgd. Europeanen schreven vroeger ook altijd zo neerbuigend over andere volken, maar ze hadden best kunnen afkijken hoe bewoners van koude streken zich kleden ;). 

Op 19 februari stopte ik eerder met werken om een tentoonstelling te gaan bekijken in Galerie Noord. Faisel Saro had daar een tentoonstelling en was zelf ook aanwezig. Een mooie ontmoeting en mooie gesprekken. Het werk met de handen raakte mij het meest. Vooral als je het werk van William Turners 'Slave ship' kent. 

Maart t/m Mei

NL ging in Lockdown, niet zo erg als bijv in Spanje en Italië, maar zoveel mogelijk ging dicht en het verzoek om zoveel mogelijk thuis te blijven. Wij gingen vrijwillig in quarantaine. Just in case en niet uit angst, maar we wisten toen nog amper wat, sowieso leert deze tijd je ook dat iedereen een andere mening heeft en dat begrip soms ver te zoeken is. Maar ook, dat we in onze handen mogen knijpen met de vrienden die we hebben. *klik*


Juni


Deze maand werd ik voorzitter van de Ondernemers Vereniging Westerkwartier. Met de vorige voorzitter was ik al van plan geweest om een Facebook en Instagram account te openen. Zij zou Facebook doen en ik Instagram. Ik besloot op 12 juni het Instagram account te openen. *klik* aan het einde van het jaar zal op dat account 275 volgers zijn. 

We gaan samen naar school fietsen oefenen en na 77 dagen niets doen is dat een hele opgave. Moe vielen we na afloop op bed. Quarantaine blijkt funest voor je conditie te zijn. De eerste schooldag fietste ik mee met alle schoolspullen. Wel zo handig met mijn fietskratje. 

Het museum ging 4 juni weer open en mijn lieve collega's hadden geregeld dat ik veilig achter plexiglas kan werken. En gelukkig zit het allemaal vast en als ik alleen werk hoef ik geen mondkapje op. Maar mensen hangen nog steeds op de balie of drukken hun neus tegen het plexiglas hahaha bizar, maar waar. 

De rest van het jaar zou ik het enorm missen om geen musea te bezoeken, maar gelukkig zie ik af en toe nog kunst door het raam van NP3 op de Sint Walburgstraat of de kunst in het UMCG.

Omdat ik geen horeca bezoek, wat ik enorm miste dit jaar, at ik alleen nog ijs van de ijskar op straat of op de Grote Markt. Verder wel regelmatig wat afgehaald of gebruik gemaakt van Thuisbezorgd of Fooddrop. 


Juli & Augustus


Zomervakantie: Op vakantie zouden we toch niet gaan ivm corona en we hadden tijdens de Lockdown en in de zomervakantie het vakantiegeld uitgegeven aan meubels om ons huisje aangenamer te maken. De schuur stond tot de nok toe vol met ouwe zooi. 

De Groninger Diepen kleurden groen van de alg en door de zeer warme zomer. Ik ging een dagje op pad met Robin Curiosa en bezocht ook zijn winkel. Aan het einde van de maand kreeg ik zowaar mijn puber mee naar de Martinikerk, waar de maquette van Bommen Berend te zien was. 

September

Ik hees voor het eerst in mijn leven een vlag. In dit geval de vlag van Open Monumentendag op de binnenplaats van het museum. Het werd een heel rare Open Monumentendag, omdat mensen gereserveerd moesten hebben. 

In ons museum ging de tentoonstelling Stort open. 

Ik vond in een nalatenschap 2 volksalmanakken van de drukkerij Jacobs. Nu zit Jacobs Kantoor en Thuis tegenover het museum, dus ik liet het aan de dames zien, die daar werken. Het heeft er een maand gezellig in de etalage gelegen en daarna heb ik het geschonken aan de Drents Archieven. De Groninger Archieven had deze twee al en in beide boekjes kwam veel Drenthe voor. 


Oktober


In oktober begon ik met lunchwandelen, omdat we tussen de middag dicht waren. Maar ik ging pas serieuzer lunchwandelen toen ik een stagiaire kreeg. 

Mijn voormalig buurmeisje kreeg een dochter, maar pas in december ging ik op kraamvisite. 

Op 26 oktober werd ik geïnterviewd door Oetse Eilander op Noord *klik*

November


Op 9 november hielp Robin met een kameraad van hem, mijn schuur leeg halen. Zo enorm fijn, want sowieso rond om Oud & Nieuw heb ik liever de fietsen in de schuur. Heerlijk om al die ouwe en kapotte zooi van afgelopen jaren, eindelijk kwijt te zijn. 

Vanaf 16 november heb ik een eigen rubriek op de socials van het Noordelijk Scheepvaartmuseum. Mocht je de artikelen willen lezen? Wil je dan ook een like geven? *klik* Er ontstaan mooie gesprekken uit of mensen die vele foto's sturen van een stukje geschiedenis die ik deels nog niet kende. Ik hou er van. 

Half november deed Ango Diva een fotoshoot bij ons, maar de locatie binnen paste niet bij wat ze nu moest promoten. Maar ze komt zeker eens terug in ons museum voor andere shoots. 

We fietste naar Meerstad en bezochten voor het eerst in heeeeeel lange tijd, weer vrienden. Zij hebben een heerlijk ruime huiskamer, dus het leek mij corona-proof. Op de terugweg wilde mijn boef een andere route en mocht ik op de brug niet van mijn fiets afstappen. Met mijn gewicht en die kleine bandjes van mijn fiets, werd het een hel, maar hij had zo'n lol :D. 

December


Er is een bladkunstenaar actief in de Groningse Oosterparkwijk en ik ging opzoek naar één van zijn kunstwerken. Door de regen besloot ik niet verder te zoeken. *klik*

Op 11 december kwam mijn stukje over de waterput op *Rondje Groningen* 

Ik haalde de magische grens van 2.000 volgers op Instagram ook kreeg ik meer volgers door de quizjes die ik maakte bijvoorbeeld van mijn zoons topo. En mede door die quizjes, haalde mijn zoon zijn aller aller aller eerste 10 !!!!

Ik las dit jaar 104 boeken *klik Instagram* of *klik blogje*

Op het account @Zakina_verkoopt haalde ik dit jaar 95 volgers en dan denk je, dat is amper wat. Maar het mooie is, dat ik hier vaak meer verkoop, dan via Marktplaats. Of dat men het op Insta ziet en via Marktplaats koopt. Ik verkocht 14 items van onszelf en 66 artikelen van de museumwinkel, vooral veel tweedehandsboeken. En dan heb ik niet eens meegerekend waarvoor mensen naar het museum kwamen. 

Het grappige is, dat ik ook weleens wat verkoop wat ik in stories laat zien van mijn gewone account. En dat is ook de reden waarom ik met Zakina verkoopt begonnen ben vorig jaar. 
Ik was de laatste tijd bewust minder actief, omdat de posttarieven weer veranderen per 1 januari, dus dat scheelt mij een hoop verander. 

Hopelijk wordt 2021 weer normaler en kunnen we weer wat beleven met musea bezoeken, dagjes uit en met diverse vriendinnen/kennissen gezellig lunchen, want ohhhh wat heb ik dat gemist. Al hebben wij het geluk, dat we graag thuis zijn, maar zoveel thuis als in 2020 ben ik natuurlijk nog nooit geweest. 

Geen opmerkingen:

Popeye & Frank "Rocky" Fiegel

Popeye, Museum aan de A Wist jij dat 𝗣𝗼𝗽𝗲𝘆𝗲 gebasseerd is op een echt persoon?  Klik op Foto voor Youtube video van 2½ minuut Frank &q...