woensdag 6 juni 2018

Bijenzwerm

Boven de Motorenhal zag ik een wolk met iets. Ik dacht blaadjes, maar toen ik naar buiten keek constateerde ik insecten. Toen ze dichterbij kwamen, begreep ik, dat het een bijenzwerm was.
Er waren mensen die dapper door de zwerm heen liepen, wetende dat ze niet snel iets zullen doen, maar ik gruwelde bij het idee. Kreeg al jeuk, als ik er naar keek. Andere bezoekers, durfden er niet door naar binnen of buiten en liet ik hen via een andere deur in en uit. Natuurlijk belde ik de Stadsimker, al was dat via een omweg.
Ze vlogen allemaal naar de regenpijp onder de lantaarn. En daardoor werd de wolk van bijen vanzelf een rustiger geheel, waardoor mensen er weer langs durfden.
En ook ik durfde er langs, want ik moest naar de Stadsimker lopen, die op de Hoge der A stond met zijn auto. Ik stapte in en vertelde hem hoe hij het beste naar ons museum kon rijden. Door de huidige weg openbrekingen is dat even een dingetje. Via een zij ingang nam ik hem mee naar onze binnenplaats, waar ondertussen ook de nieuwe eigenaresse van de bijen was gearriveerd.
Ze werden eerst bespoten met water waardoor ze dichter op elkaar gaan zitten en mogelijk denken dat het regent. Daarna in de kleine bijenkast over geheveld. Zodra de koningin er in zat, volgenden de rest vanzelf.
Na heel veel geduld gingen er zo'n 9.000 in de kleine bijenkast en bleven er zo'n 50 achter. Naar ik heb begrepen zullen die verder zwermen tot ze een koningin gevonden hebben. En volgend jaar zullen zal deze imker haar eerste honing van haar bijen hebben. 

De bijen op de regenpijp

Ik vond het mega interessant en een hele belevenis. En ben natuurlijk ook even gaan zoeken hoe dat nou zit met die bijenzwermen. Lang leve Wikipedia 😉

Vorige maand was de stadsimker op de Grote Markt, omdat daar een bijenzwerm op een lamp van een kermisattractie ging zitten https://www.youtube.com/watch?v=gBMPrQgHd98&t=2s 

4 opmerkingen:

Harry Perton zei

Hele consternatie daar bij die zeerobben. :-)

(Niet volgend jaar, maar dit jaar al geven die bijen hun honing, tenzij er allerlei malheur optreedt.)

Zakina zei

Dankje, één van de imkers zei, dat bijen dit jaar dan eerst weer alles moeten opbouwen in zo'n kast en dat ze daarom pas het jaar er na honing geven.

Roel Castelijns zei

Zakina, kan je in de agenda zetten dat een volgende zwerm bijen in de ochtend langskomt? Ik had dit graag willen meemaken.


Roel

tagrijn zei

Kwam weer eens even voorbij. (Had zelf een halfjaar niet geblogd) Interessant verhaal over de bijen. Die moeten we wel beschermen.

Popeye & Frank "Rocky" Fiegel

Popeye, Museum aan de A Wist jij dat 𝗣𝗼𝗽𝗲𝘆𝗲 gebasseerd is op een echt persoon?  Klik op Foto voor Youtube video van 2½ minuut Frank &q...