woensdag 27 december 2017

Jaaroverzicht 2017

Januari



Op 7 januari lag er aardig wat sneeuw. Ik moest dat weekend werken en wat een klus om op de binnenplaats een looppad te creรซren, maar blij dat het me gelukt is. Er zouden meer sneeuwdagen volgen deze maand. .

Mijn zoon haalde zijn zwemdiploma A !!! Na het halen van zijn zwemdiploma zijn we gezellig vrij gaan zwemmen. Heerlijk dat hij nooit meer van die dingen om zijn armen hoeft te doen. Hij voelde zich trots en vrij in het water. 's avonds aten we met zijn klas, waar een aantal kinderen gekookt had en ook de bediening voor hun rekening nam. We kregen een heerlijk toetje. 

Vanwege onze prostitutie tentoonstelling, stond er een knal rode bank in de tentoonstelling. Bleek de bank een echte design bank te zijn. De tentoonstelling maakte een hoop los en er kwamen bezoekers van allerlei pluimage en met allerlei verhalen ๐Ÿ˜„. Of wat dacht je van de verborgen symboliek? Ook daardoor kreeg ik nog al wat vragen bij de balie of verhalen. Een foto van mij van de tentoonstelling, kwam in de digitale NRC.

Barack Obama trad af als de president van de USA. Ik vond hem en zijn vrouw zo'n leuk koppel. Ik doe verder geen uitspraken over de politiek, maar jammer dat hij niet langer als president aan kon blijven.

Eind januari overleed de strip tekenaar Jan Kruis, in 2011 was ik met hem op de foto gegaan. Een sympathieke BN'er. En wie is er niet opgegroeid met zijn fantastische strips? 

Februari



Met de BSO leerde mijn zoon schaatsen. Ik was natuurlijk apetrots op hem. Alleen jammer, dat we niet nog een paar keer naar de schaatsbaan zijn gegaan, want toen hij in december weer op de schaatsen stond, had hij weer zo'n ding nodig. Nouja, we zijn sowieso te weinig op de schaatsbaan te vinden. Ons te koud ๐Ÿ˜ƒ.

Met een vriendin bezocht ik de winkel Topshelf die nog maar kort in het voormalig V&D pand zat. Het is niet onze winkel zien we al snel. En aan het einde van het jaar is er al leegverkoop, omdat ze het niet redden.We gingen om en om op de foto met deze enorme knuffelbeer ๐Ÿ˜ƒ.

Grafisch vormgever en tekenaar Dick Bruna overleed deze maand. In 2013 kreeg ik samen met een collega van een Japanse toeriste deze schattige origami Nijntjes. 

Maart


Deze maand werd ik oud tante van een prachtig kereltje ๐Ÿ˜ en op dit soort momenten is het balen om zover van Den Haag af te wonen. 

Mijn zoon vierde zijn negende verjaardag en vierde zijn kinderfeestje in de bioscoop. Er zat รฉรฉn kind bij, die nog nooit in een bioscoop was geweest. Wat heb ik genoten van de reacties van die jongen en zijn verwondering e.d.

Op 31 maart reisden we naar Amsterdam, om de tentoonstelling over Schiphol in het Amsterdam Museum te bekijken. Het had compleet C zijn interesse. In de rest van het museum had hij die interesse niet, maar toen hij thuis merkte, dat hij bepaalde dingen niet had gezien, waar ik een foto van had gemaakt... werd hij nog boos ook ๐Ÿ˜„.

Buiten het Amsterdam Museum was een muur vol gevelstenen en ik ๐Ÿ’— gevelstenen!! ร‰รฉn van die gevelstenen ben ik over benaderd of ze die mogen gebruiken in een boek. Ik heb ja gezegd en ben benieuwd of dat doorgang vind.

We hebben voor het eerst geen hotel geboekt in Den Haag, maar een studio een soort grote kamer waarin een zitje zit, bedden en een minuscuul keukentje. C wilde graag in het stapelbed en ik ging in het tweepersoonsbed. De matrasjes waren heel dun, maar verder was het prima te doen. Het mini keukentje was behelpen, maar wel handig voor bijv. ontbijt. 

April


We bezochten het Gemeente Museum in Den Haag en C wilde dat ivm Mondriaan en ging hij mij alles staan te vertellen over het laatste schilderij van Mondriaan. Ik maakte eerst de fout, door te antwoorden, dat ik dat al wist, maar gelukkig liet ik hem zijn verhaal afmaken en had ik zoiets van 'Wow, dat je dat weet?!'

In Den Haag waren ook veel gebouwen in Mondriaan style en we liepen wat door het centrum. C was ontzet, dat ik een foto wilde nemen van Haagse Harry, want achter zijn rug steekt Harry zijn middelvinger op. Dat hoort niet nee, maar zijn reactie bracht een aantal mensen in de buurt van het beeld aan het lachen ๐Ÿ˜ƒ.

We gingen de baby bezoeken en de 70e verjaardag van mijn moeder vieren.

We bezochten in Leiden Naturalis voor de dino, wat natuurlijk super was voor C en we gingen naar het Rijksmuseum van Oudheden, omdat ik de Koninginnen van de Nijl wilde zien. Dit was voor hem wat minder, al vond hij bepaalde dingen wel mooi genoeg om even voor stil te staan.

Ik genoot van spelende lammetjes in de wei.

Ik kreeg deze maand een nieuwe wasmachine. Oh wat ben ik daar nog steeds enorm blij mee. Ik liep al twee jaar te klooien, omdat de centrifugeer-functie kapot was en ik daarvoor een ouderwetse centrifuge gebruikte. Het scheelt een hoop werk. Van een ander kreeg ik een splinter nieuw matras op mijn bed, waar ik ook zo super blij mee ben.

In ons museum was een tentoonstelling van de schilders van het Noorder Ateliers die elke vrijdag schilderden terwijl de bezoekers mee konden kijken. 

Mei


Personeelsuitje naar Utrecht. We bezochten de Dom Under, heel kort bezochten we de Dom kerk en we maakten een rondvaart door de Utrechtse grachten. In de kerk nam ik een foto van het grafmonument, waar in de middeleeuwen een altaar stond. Ik ben benaderd of de foto geplaatst mag worden in een boek. Ik heb toestemming gegeven en in 2018 zal ik weten of het door gaat. 

C, een meisje van school en ik bezochten het Stripmuseum, waar op dat moment de mooie tentoonstelling van Jan Kruis was. Dat meisje had me al vaker gevraagd of ze eens met ons mee mocht. Er was die dag kermis, dus ben toen ook kort met de kinderen naar de kermis geweest. 

We liepen voor het eerst de avondvierdaagse en de eerste dag was een veel langere route en C had te veel pijn in zijn voeten. Hij had de mazzel, dat hij met iemand mee kon rijden. Ik liep hem uit en donderdag ging C in de herkansing, anders had hij in mijn ogen geen recht op zijn medaille. Deze route was korter en super leuk met de muziek e.d erbij. De eerste medaille in ons leven ๐Ÿ˜Š.

Juni


Met een lieve vriendin hebben we een stacaravan gehuurd op een camping op Kaatsheuvel, zodat we een dag erna de Efteling konden bezoeken. We hadden daarvoor bewust een margedag uitgekozen. 
Voor C en mij was het voor het eerst dat we op een camping waren en het beviel goed. Ben ook meteen gaan kijken of dat iets is in de buurt van Den Haag, maar dat is duurder dan een hotel voor ons twee.
We zijn de eerste dag in Kaatsheuvel gaan zwemmen in het zwembad van de camping. C genoot enorm van de Efteling de dag erna en wat is het fijn, dat we met de auto waren. De keuken in de stacaravan was prettiger, dan het keukentje wat we in Den Haag hadden. 

Juli


Einde van het schooljaar en afscheidt van twee vrienden van C, die na de zomer na een andere school gingen en we hen daardoor stukken minder zien.

Sinds deze maand is er een kat in ons leven. Gucci. Bijna dagelijks worden we bij de voordeur begroet. Soms springt hij op mijn fiets voor een aai. Onze ontmoeting begon met het uitbreken vanaf het balkon van onze buren ๐Ÿ˜„, dat kan ondertussen niet meer. Al glipt Gucci soms nog naar binnen, maar dan via de voordeur.

C haalt zwemdiploma B!!!

In de zomervakantie liet ik af en toe C alleen naar de BSO fietsen. Het loslaten in stapjes wordt steeds grotere stappen qua loslaten. Als ik hem met Zomerwelvaart alleen laat op het water, waar hij leuk aan het suppen is, begint iemand op de wal tegen mij, dat dit wel heel gevaarlijk is. Onzin natuurlijk, hij heeft zwemdiploma A en B ๐Ÿ˜ƒ. Hij ging meerdere keren het water op en neer en ging hartstikke goed.

Ik maakte voor het eerst een tuniek/jurkje en was zo stom om de mouw verkeerd erin te zetten ๐Ÿ˜„ hahaha, nu had ik dit heel dicht op elkaar gestikt, dus lastig uit elkaar te halen. Ik loste het op, door een vestje er over heen te dragen. Ik maakte het uit nood ivm geen geld om iets te kopen op dat moment en ivm een trouwerij. Maar achteraf vond ik het heel leuk, dat ik dit heb gemaakt. En dat voor 2 euro. Nu duurde het VIJF uur eer ik hem in elkaar had ๐Ÿ™ˆ, dus hopelijk doe ik er ooit sneller over ๐Ÿ˜ƒ.

Augustus


We gingen naar Den haag en deze keer gewoon weer een hotelkamer. We hadden een prachtige dag op Scheveningen, waar C allemaal ontdekkingen deed, die voor mij zo normaal waren, omdat ik zowat aan zee ben opgegroeid. Bijzonder om het dan weer door kinderogen te zien en hem bepaalde dingen uit te kunnen leggen. Hij ving de zon, toen deze onder ging. Echt een pracht dag!

We gingen een dagje naar Delft, zodat ik het onderwerp Willem van Oranje kon behandelen. We gingen naar de Oude- , de Nieuwe Kerk en het Prinsenhof. Ik kon duidelijk merken, dat C andere interesses had. Wat soms wel eens grappig was. De kerkbanken en hun deurtjes ipv de zeehelden๐Ÿ˜„.

Een dag later was het kinderboekenmuseum gelukkig wel een succes. En gingen we naar de trouwerij van mijn schoonzusje.

We werden een dagje uitgenodigd met vrienden in Assen en C mocht helpen met pizza's maken in een buitenoven. Hartstikke gezellig en natuurlijk ook spannend.

Mijn moeder kwam logeren en gingen we een keer 's avonds naar Noorderzon. We aten heerlijke satรฉ en wandelden wat rond. Gezellige sfeer met al die lichtjes e.d 

In de hal van ons museum moest ik ivm Bommen Berend de boekenkast leeghalen. Er kwamen spullen in te liggen die echt van Bernhard von Galen zijn geweest en er kwamen een paar dagen lang twee harnassen in de hal. 

Verder gingen we naar het Nienoord zwemkasteel samen met C en oma en we gingen een dagje naar Zoutkamp. Daar eten we altijd patat met heerlijke vis bij De Boeter.  Verder zijn we gaan kijken bij het Vestingsweekend aan de Kleine der A en met Gronings Ontzet gingen we naar de Paardenkeuring. En op de Kleine der A mocht C een robotje besturen. 

September


Een kennis kocht voor C een goedkope fiets en knapte deze helemaal op en zo heb ik voor 40 euro een pracht fiets voor mijn zoon. In het begin vond ik het heel raar, dat hij bijna op gelijke hoogte naast mij fietste en wat kan hij zoveel sneller nu.

De buren vinden in de tuin een moeder egel met baby egeltjes. De dierenambulance werd gebeld. De kinderen stonden allemaal om de bak heen te kijken en ik natuurlijk ook.

ivm Prinsjesdag lag er een geleerde baret in de hal van ons museum. Deze replica mag iedereen passen en ook ik deed hem even op. Al sta ik stom op de foto ๐Ÿ™ˆ


Oktober


ivm de Kinderboekenweek mochten de kinderen op school verkleed komen en ging C als Vampier.

Deze maand is ook altijd de Dag van de Groninger Geschiedenis. Deze keer ging het over schatten. Er lagen gevonden schatten en kinderen mochten met een metaaldetector chocolade muntjes zoeken in het zand en soms lag er een echt muntje. C vond een oude rijksdaalder, deze mocht hij houden.

In de herfstvakantie hield ik รฉรฉn dagje voor mezelf, omdat C geen zin had in het bezoeken van twee musea. Ik ging dus in mijn eentje naar het Groninger- en het Drents museum en genoot van de tentoonstellingen daar. C was gewoon naar de BSO gegaan en hij was blij, dat ik eerder dan gepland hem weer op kwam halen. 

November



Met collega's stond ik weer op de beurs van Bus-Idee. En wat hadden we het druk. Toen we zowat alles wat er uit te delen viel, hadden uitgedeeld ben ik nog een rondje over de beurs gelopen. De uilen vond ik prachtig.

C liep voor het eerst Sint Maarten zonder mij en met een leuke groep vrienden.

Ik zag een regenboog boven Dot.

Ik had ooit tegen C gezegd, dat ik hem zou wekken zoals een vriendin van mij dat weleens doet (of zegt dat te doen ๐Ÿ˜„) ik had het niet verwacht, maar het leek hem nog leuk ook hahaha en zo heb ik hem gewekt, door te slaan met pannendeksel, toen hij zijn bed maar niet uit kwam. Wat een herrie!!

We hebben weer enorm genoten van de intocht van Sinterklaas.

C ging schaatsen met vrienden op de Grote Markt. Terwijl ik met hun moeder aan de bitterballen zat.

Ik liet magneten en bekers maken met de afbeelding van Abel Tasman ivm de tentoonstelling bij ons in het museum. 

December


In de tentoonstelling van Abel Tasman hangen hangmatten waar bezoekers in mogen plaatsnemen en heel favoriet bij kinderen.

Groningen heeft de grootste kerstbal ter wereld, Dot is tijdelijk een prachtige kerstbal.

Voor het eerst krijg ik een zelf gekocht cadeautje van mijn zoon, voor mijn verjaardag. Eerder heb ik dat weleens voor Moederdag gekregen, maar nu dus voor mijn verjaardag.

Oma was er gezellig met pakjesavond en we bezochten in die week Tuinland ivm de kerstsfeer. En een paar dagen later lag er sneeuw buiten en maakte C een sneeuwpop die niet helemaal af kwam.

Winterwelvaart was druk en gezellig, het weer was niet te koud en we liepen er gezellig terwijl het al donker was. Leuke sfeer!



Voeding



Dit jaar heb ik meer en meer gelet op voeding in combinatie met mijn diabetes type 1. Afvallen heb ik me vorig jaar niet mee bezig gehouden, omdat ik vond dat ik blij moest zijn, dat ik nog leef. Dit jaar begon ik qua gewicht niet na tevredenheid. Door de coma vorig jaar was ik 17kg kwijt en was ik er gewoon in de loop der maanden weer 12 aangekomen, maar helaas kwam er dit jaar nog eens 7 bij. Dus per saldo was ik zwaarder ๐Ÿ˜•. Maar iets eten met weinig tot geen koolhydraten zorgden in de loop van de dag voor hypo's en ik vind dat ik nog steeds te veel hypers heb. Toch lukte het me wel om weer wat af te vallen en soms zijn er ook veel betere dagen. Ik moet er nog een weg in vinden. Ik verlaat het jaar in ieder geval niet zwaarder of iets zwaarder dan ik het jaar begonnen ben.

Een aantal dingen zijn blijvertjes geworden in mijn 'dieet': Banaan/havermoutpannenkoekjes maak ik regelmatig. ipv van spaghetti maak ik sliertjes van courgette het smaakt prima en scheelt enorm qua koolhydraten. Ik maak regelmatig een groenten omelet (ook erg lekker als wrap met zalm en sla), lof salade of bietensalade en af en toe maak ik bloemkoolmuffins of snijbonensalade. 

Mijn gezondheid is natuurlijk het belangrijkste, maar het lijkt me heerlijk om op een dag weer onder de 100kg te zijn en dat kleding weer prettiger zit e.d.Ik ga hier in 2018 in ieder geval mee verder ๐Ÿ˜‰. Het moeilijkste vind ik de dagen dat ik amper wat doe en de dagen dat ik het giga druk heb op mijn werk, om dan de bloedwaardes goed zien te houden.

Mijn schildklier ben ik nu al een aantal maanden van de medicatie af en tot nu toe lijkt het goed te gaan. Het zou geweldig zijn, als mijn lichaam het weer helemaal zelf kan en ik in ieder geval รฉรฉn auto immuunziekte kwijt ben.

Overig


Begin december overleed een lieve buurman. Van zijn dochter mocht ik deze kast hebben, die nu in onze keuken staat. Een mooie herinnering. Hier op de foto is die nog niet helemaal ingericht. Ik liet dit zien aan een collega en die collega vond dat een ander stukje van mijn keuken ook maar eens aangepakt moet worden. Ik irriteer me aan dat stukje al bijna 10 jaar. Dit gaan we begin januari aanpakken. 

Ik heb voor mijn verjaardag van meerdere mensen geld gekregen en daarvan ga ik een heerlijke leesstoel kopen voor in de huiskamer. Ik hou nogal van lezen en dat lijkt me helemaal fijn om dat in een heerlijke stoel te doen. 

Een vriendin gaat mij in 2018 helpen met de huiskamer op te knappen en ik wil dat jaar sparen voor een leuk meubel om de tv op te zetten, maar ook eens wat andere spulletjes kwijt te kunnen en een betere kleur op de muur. Een heerlijk vooruitzicht. 

Geen opmerkingen:

Popeye & Frank "Rocky" Fiegel

Popeye, Museum aan de A Wist jij dat ๐—ฃ๐—ผ๐—ฝ๐—ฒ๐˜†๐—ฒ gebasseerd is op een echt persoon?  Klik op Foto voor Youtube video van 2½ minuut Frank &q...