donderdag 24 december 2015

Boeken gelezen in 2015

De boeken die dik gedrukt zijn, hebben het meeste indruk gemaakt, of vond ik het mooiste. 


Boeken gelezen in 2015 (op volgorde van uitgelezen):

* De mannentester - Heleen van Royen
* De vulpen - Heleen van Royen
* De lof der geneeskunde - Desiderius Erasmus
* Hooge Troeven - Louis Couperus 
* De Eetclub - Saskia Noort
* Reis Impressies - Louis Couperus
* Debet - Saskia Noort
* De verbouwing - Saskia Noort
* Energievreters - Ingalill Roos
* Hamlet - William Shakespeare
Boekjes bij de thee over lezers en schrijvers - Hans Werkman
* Dante's Hel (in Proza) - Dante Alighieri
* De huisvrouwmonologen - Sylvia Witteman
* Madame Bovary - Gustave Flaubert
* De belofte van Laban - Armand Grimbrère 
* Marina - Carlos Ruiz Zafón
* Kindertranen- Nol Wallage
* De Vaticaanse moorden - David Hewson
* Titanic de ware verhalen - Edward P. de Groot
* Augustus - John Williams
* Ik verzin dit niet - Sylvia Witteman
* Oom Jannus met de pet - W.G. van de Hulst
* Leonie, het intrigerende leven van een Nederlandse dubbelspionne - Gerard Aalders
* Als de Boeddha kinderen had - Charlotte Kast
* Mijn leven is van mij roman over Keizerin Elisabeth (Sisi) - Lucas Zandberg
* Stemmen van Groninger Dijken - Aafke Steenhuis
* Post voor mevrouw Bromley - Stefan Brijs
* Drift - Marion Pauw
* leer mij ze kennen...de Groningers - J.S. Niehoff

Boeken eerste half jaar



* Van de koele meren des doods - Frederik van Eeden
* En de band speelde door - Christopher Ward
* Door duisternis tot licht - Raden Adjeng Kartini
* Max Havelaar - Multatuli

Ik zit nu op het aantal, wat ik vorig jaar heb gelezen en dat vond ik vorig jaar al zoveel boeken. Sinds ik het bij hou valt het me op, hoeveel ik eigenlijk lees. En dat al in augustus :-). 

* Het Bacchus offer - David Hewson
* Minnebrieven - Multatuli
* Het bittere kruid - Marga Minco (herlezen, vroeger op de MAVO gelezen)
* Twintig minuten - Chaja Polak
* Branie 'Het leven van Mina Kruseman' - Annet Mooij
* The Pink Suit - Nicole Mary Kelby
* Dinsdag is voorbij - Nicci French
* De Laatste wens - Mickelle Haest
* Gekke wijven en andere types - Sylvia Witteman
* De man die de taal van de slangen sprak - Andrus Kirirahk
* Walvisvaarders - Bianca Mastenbroek (werkgerelateerd)
* Kustvaart - A. Boerma (werkgerelateerd)
* Tante Keetje's prentenboek - Franz Pocci 
* Voor en Achter - Piet Helmus (werkgerelateerd)
* Ivanhoe - Sir Walter Scott
* Het lot van de familie Meijer - Charles Lewinsky
* Kleine Vaart - Louis G. Temme
* Ik verlang een Loods - Wim Kuiper en Margot Bakker (werkgerelateerd)


51 stuks ik vermoed dat ik nog nooit zoveel gelezen heb in een jaar

De boeken die ik werkgerelateerd heb gelezen is om meer te weten te komen en te begrijpen over kustvaart en walvisvaart. Het boek over de walvisvaart is dan wel een kinderboek, maar wel een leuk en spannend kinderboek. De andere twee boeken hebben me wel wat meer inzicht gegeven, zodat ik zekerder ben met het geven van rondleidingen. Dit had ik ook bij het lezen van "leer mij ze kennen...de Groningers" Als iets wat je al weet, anders verteld wordt blijft het beter hangen in de hersenen :-) 

Korte verhalen / gedichten:

* Zesde December - Isaac Da Costa
        Isaac Da Costa



Kinderboeken voorgelezen:

* GVR - Raold Dahl
* Een vampier van niks - Daienne Merkies. 
* Flinstones omnibus - Hanna Barbera
* Dolfje Weerwolfje (1) - Paul van Loon
* Ridder Roest - Daniëlle Schothorst
* Aadje Piraatje (diverse boeken) - Marjet Huiberts
* Waterpokken - Richard Byrne
* Het mysterie van de man met de zwarte baard - Gillian Cross
* Drakenbloed - Bianca Mastenbroek
* Knuffelbunny - Mo Willems
* Rapp en Rob Robot op hol! - Marcel van Driel
* De A van Abeltje - Annie MG Schmidt

Van de Goudenboekjes voorgelezen: 

* Jubelientje op het ijs
* Dikkie Dik gaat buiten spelen
* Het huisje dat Japie heeft gebouwd
* Hoep zei de chauffeur

Totaal 16 kinderboeken. 



Boeken die ik aan de kant heb gegooid en niet uit ga lezen: 

 

* De honderdjarige man die uit het raam klom en verdween - Jonas Jonasson
* Haagse Bluf - Sjaak Bral

Geen idee of 2016 ook een goed lees jaar wordt, wel weer ik weer meer boeken voorlezen in 2016. Nu kwam er best wel vaak de klad in of te korte stukjes. De GVR en Dolfje Weerwolfje vonden we beiden het aller leukste


Geen opmerkingen:

Popeye & Frank "Rocky" Fiegel

Popeye, Museum aan de A Wist jij dat 𝗣𝗼𝗽𝗲𝘆𝗲 gebasseerd is op een echt persoon?  Klik op Foto voor Youtube video van 2½ minuut Frank &q...