maandag 16 juni 2014

Noorderbegraafplaats - Groningen

In 1827 werd werd ver buiten de stadspoort van Groningen
 twee begraafplaatsen in gebruik genomen
de Noorder- en Zuiderbegraafplaats. 
Het moesten sobere en doelmatige begraafplaatsen worden. 
Met een kaarsrecht hoofdpad met haaks daarop enkele rechte zijpaden. 
Omstreeks1920 raakten de Noorder- en Zuiderbegraafplaats vol. 
En werd in 1924 Esserveld in gebruik genomen. 

De Noorderbegraafplaats is ondanks wat bomen enkel steen. 
En ligt nu binnen in de stad. Ondanks dat de begraafplaats vol is
 is hij officieel niet gesloten en kan er nog worden begraven 
alleen zal dat niet veel meer zijn. 

Op de Noorderbegraafplaats staat dit emotionele grafmonument.

Een kabouter die al meer dan honderd jaar rouwt om het overlijden van
een kind: Tilly Bueninck (geb. 17-12-1901 gestorven 20-11-1906).

Vogeltje op een grafsteen
waarschijnlijk een witte duif. De witte duif staat in het christendom symbool
voor de Heilige geest. In de Tenach voor eenvoud en reinheid.

Een prachtige engel met bloemen in de handen.

Ik was op deze begraafplaats in de herfst van 2009.
De bomen maken er een zowel mooie als melancholische plek van.

De herfstbladeren in diverse kleuren geven kleur aan deze plek.

Deze boomstronk staat op het graf van de verzetsstrijder Harm Engbert Blaauw.
Harm was van beroep opzichter en geboren op 15-9-1917
Het is een natuurstenen sokkel waaruit een boomstam met
uitlopende takken en wortels verrijst.
In de sokkel is in reliëf een tekst aangebracht.
Blaauw is tijdens de bezetting gefusilleerd.
Links van zijn graf bevinden zich vier andere oorlogsgraven.

Er liggen in totaal 17 verzetsstrijders op de Noorderbegraafplaats.

Op 9 oktober 2017 bezocht ik de Noorderbegraafplaats weer en vond ik het graf van de ouders van Tilly Bueninck en vond ik nog veel meer verhalen. *klik*

12 opmerkingen:

Elise zei

Indrukwekkend he. Ik vind de begraafplaatsen in Limburg altijd zo mooi .. als ik die vergelijk met die in Amsterdam dan he. In Limburg zijn ze netjes onderhouden en schoon, in Amsterdam vind ik ze rommelig en onoverzichtelijk. Ook zie je dat er in Limburg veel mensen de graven schoonhouden en voorzien van bloemen en planten .. das in Amsterdam helaas niet zo.

Zakina zei

Dat is in Limburg inderdaad zo en dat viel me ook zo op in Italië. Daar houden ze de graven ook zo netjes bij.

Anoniem zei

Tilly Bueninck was de dochter van kunstschilder, illustrator en tekenleraar Bernardus Bueninck (1864-1933). Het beeld is (zeer waarschijnlijk) van de hand van de vader Bueninck, die ook boetseerde. Bernardus Bueninck was een van de allereersten, die met een geograaf (aanvankelijk P.R. Bos, bekend van de Bosatlas) erop uittrok om platen te schilderen voor het aardrijkskundig onderwijs (J.B. Wolters Groningen)

Zakina zei

Hartelijk dank voor dit antwoord. Ik vond het echt een mysterie en kon er niets over vinden. Bernardus Bueninck ken ik wel van zijn schoolplaten, dat hij boetseerde weet ik dan weer niet. Dat maakt het graf extra bijzonder, een zelf gemaakt beeld.

Jan Bueninck. zei

Zakina, naar aanleiding van jouw foto van de kabouter vandaag het graf bezocht. Licht er nog net zo bij als 8 jaar geleden, achter dit graf is Bernardus Bueninck samen met zijn vrouw begraven. Deze twee graven samen leveren een mooie aangrijpende foto op.... Ben met mijn stamboom bezig en Bernardus is een ver familielid van mij.
Groet,
Jan Bueninck.

Zakina zei

Jan, wat leuk dat je een reactie achter laat. En wat leuk dat je een aanvulling hierop hebt. Ik fietste gister langs de begraafplaats en dacht 'Zou ik weer eens gaan kijken' maar ik besloot door te fietsen. Nu heb ik een reden om terug te gaan. Ik zal dan gelijk het graf van Bernardus Bueninck bezoeken. Fijn, dat het graf er nog net zo bij ligt. Dan wordt het vast goed onderhouden

Jan Bueninck zei

Het bovenstaande verhaal over Bernardus (Bernard) klopt. Hij heeft vermoedelijk gestudeerd aan de Tekenacademie te Rotterdam (1885‑1888), daarna werkzaam in Vorden tot 1889, Zutphen 1890, Vorden 1891, Groningen 1892 tot 26-04-1893, Vorden tot 01-09-1893. Na die tijd tekenleraar aan de Gem. Burgeravondschool te Groningen, van 1895 af mede aan de Gem. H.B.S. Hij was tevens kunstschilder, zo maakt hij een portret van Mr. H. de Ranitz, Rijks Universiteit Groningen op 13 januari 1914. Tevens was hij bekend van de vele schoolplaten zoals uitgegeven bij J.B. Wolters' Uitgeversmaatschappij te Groningen/Den Haag.
Zo maakt hij tezamen met Johan Dijkstra een serie van '30 platen voor het aardrijkskundig onderwijs'. Hij gaf les aan H. Meijer en had tentoonstellingen in Amsterdam, Rotterdam, Den Haag, Groningen 1885‑1902. Amsterdam: Rijksprentenkabinet: tekening(en).
In 1895 schreef hij de tekst voor de opera "Frithjoff" van Dhr. C. Dopper zoals opgevoerd door de Nederlandse opera.
Hij illustreerde in 1899 het boek "Zonnestralen in school en huis" van Henriette Dietz en Katharina Leopold met 8 tekeningen. Tevens schreef en illustreerde hij dat jaar de aflevering "Giethoorn" van het weekblad "De Aarde en haar Volken".
Hede ten dage vindt je zijn schoolplaten en schilderijen nog veel op het internet, regelmatig kom je zijn schilderijen ook tegen in de collecties van diverse Nederlandse musea.
Op deze pagina http://www.velpschecourant.nl/wb/pages/onderwijskidz/oud-lesmateriaal-rondom-velp.php vindt je tevens een foto van Bernardus. Zijn laatste adres in Groningen was de Nieuwe Ebbingestraat 151a.
Grappig dat met de foto van de kabouter deze persoon weer enigszins tot leven komt, al is het digitaal! Enfin, veel meer over Bernardus weet ik ook niet, hoop niet dat ik je verveel hiermee!
Groet, Jan Bueninck, Rotterdam.

Zakina zei

Beste Jan,

mij verveel je hier zeker niet mee. Leuk juist allemaal. En idd de kabouter komt veel meer tot leven zo. Dankjewel voor je aanvulling.

Anoniem zei

Beste Jan, Zaken, mijn grootvader P. Sennema ligt schuin tegenover Tilly op het pad. Hij heeft mij dit verhaal ook verteld! Hij was kunstschilder en gaf les in die tijd in Groningen. Dus die twee hebben elkaar ongetwijfeld gekend. Na bezoek aan mijn grootouders sta ik altijd even stil bij Tilly's graf.
Dank voor de achtergrond, Hans

Zakina zei

Beste Hans,

wat mooi om dit te lezen, dat je dan altijd even stil staat bij Tilly's graf.
Al is de reactie bedoeld voor Jan, dank voor de reactie.

Groet,

Zakina

Zakina zei

Vandaag ben ik het graf weer gaan bezoeken en meteen dat van haar ouders http://zaqina.blogspot.nl/2017/10/noorderbegraafplaats-2-groningen.html

Unknown zei

Hallo Zakina. Bij toeval kwam ik jou tegen doordat ik wat informatie aan het zoeken was over de Noorder begraafplaats. Als hobbyfilmer heb ik een paar begraafplaatsen in Groningen gefilmd voor mijn you tube ( jan oosting) site en nu gaat mijn interesse uit naar de Noorder begraafplaats en dan speciaal of er bijzondere mensen begraven zijn> Dus hier binnenkort ook maar eens kijken.
Vriendelijke groeten Jan Oosting

Popeye & Frank "Rocky" Fiegel

Popeye, Museum aan de A Wist jij dat 𝗣𝗼𝗽𝗲𝘆𝗲 gebasseerd is op een echt persoon?  Klik op Foto voor Youtube video van 2½ minuut Frank &q...