maandag 5 augustus 2024

De Furie


De Furie sleepboot Maassluis

Vandaag was ik met Ranko Veuger in het Historisch Archief Midden Groningen ivm de tentoonstelling "Van Turfschip tot Coaster" die t/m woensdag 7 augustus is te zien.

Ranko had mij al eens gevraagd of ik de Furie had gezien toen ik vorige maand in Maassluis was. Ja, die had ik gezien, maar nog niet geplaatst. En wat schetste onze verbazing 😲🙂 er stond een model van de Furie 😍.


De Furie, scheepswerf Bodewes

Wat blijkt nou? Deze dame komt uit Groningen. In 1916 werd zij te water gelaten bij Scheepswerf Bodewes in Martenshoek. 

Daarna voer ze 60 jaar in Zweden, waar zij houtvlotten versleepte over de Oostzee. Daarna kwam deze mooie stoomzeesleper terug naar Nederland.

In 1976 werd de Furie aangekocht door de AVRO en vertolkte ze twee jaar lang de hoofdrol in de legendarische televisieserie Hollands Glorie. Toen de boot na afloop van de opnames werd aangeboden aan de sloop, is zij aangekocht door Stichting Hollands Glorie in Maassluis.

En daar ligt zij sinds 1978 te shinen op haar vaste stekkie naast het Nationaal Sleepvaartmuseum aan de Stadhuiskade in Maassluis.

Gebruikte Bron: https://furie.nl/
📷 by Zakina Muyres

Geen opmerkingen:

De Furie

Vandaag was ik met Ranko Veuger in het Historisch Archief Midden Groningen ivm de tentoonstelling "Van Turfschip tot Coaster" die...