woensdag 15 mei 2024

Geheimpje van Verhildersum

video van 20 seconden

Vorig jaar liet ik een 'geheimpje' zien aan de gevel van Museum aan de A en nu een 'geheimpje' van Verhildersum 

Iets is nooit echt geheim als er ooit al eens over geschreven is, maar ik ga er vanuit dat dit geheimpje niet alom bekend is. 

Vorig jaar oktober kreeg ik een tekst toegestuurd uit een boek, maar ik weet niet welk boek. Ik vond het een grappig weetje, maar vroeg mij af of het waar was 🤔.

Voorheen stonden aan de weg op deze plek twee leeuwen, eigendom van het Groninger Museum. Op een gegeven moment werden die teruggehaald en moest de toegang op een andere manier geaccentueerd worden. 

Zo'n mooie oprijlaan verdiend natuurlijk een statige entree en het model inrijhek werd gevonden op Dickninge, een havezate in de plaats De Wijk (Drente) Er werd een schets gemaakt en de timmerman maakte het. 

En nu komt het 🤫: De twee adelaars op de hekpalen, passend bij het wapen van de familie Van Starckenborg, werden gekocht bij een tuincentrum 😄.

En het toeval wilde, dat een maand later de man die de adelaars op de zuilen heeft gezet, bij mij in de hal van Museum aan de A stond. Toen ergens in het gesprek Verhildersum genoemd werd begon ik over dit 'geheimpje' wat ik had gelezen.

Het is een goede keuze geweest met bijkomend voordeel, dat er geen kostbare historische beelden onbeschermd aan de openbare weg hoeven te staan.

Nu denk je misschien "Waarom plaats je dit nu pas Zakina?" Nou, omdat ik er geen foto's van had gemaakt en afgelopen zondag heb ik dat bewust wel gedaan 🤪.


Geen opmerkingen:

De Furie

Vandaag was ik met Ranko Veuger in het Historisch Archief Midden Groningen ivm de tentoonstelling "Van Turfschip tot Coaster" die...