woensdag 21 december 2016

Stapeltjes stenen in de Museumtuin van het voormalig Natuurmuseum in Groningen


Het voormalig Groninger Museum (nu Academie Minerva)
foto van november 2015

Van 1995 tot 1 januari 2008 zat het Natuurmuseum van Groningen in het voormalig Groninger Museum aan de Praediniussingel. Het Natuurmuseum bestond sinds 1929 en opende samen met het Noordelijk Scheepvaartmuseum zijn deuren in het Goudkantoortje (achter het stadhuis). Jarenlang bleven het Natuur- en Noordelijk Scheepvaartmuseum in één pand zitten, ook toen het Scheepvaartmuseum verhuisde naar de Sint Walburgstraat nummer 9. 

In 1978 ging het Noordelijk Scheepvaartmuseum samen met het Tabaksmuseum in de Brugstraat zitten. Grappig, dat ze vanaf 1995 buren werden van elkaar en triest dat het Natuurmuseum het niet gered heeft. Toch ben ik er nog één keer binnen geweest met mijn baby, toen er een speciale opening was in November 2008 en die o.a ging over Groninger Klederdracht.

Op dit moment bloeien er geen bloemen en is 
dit de enige kleur in de tuin.

Jarenlang loop ik door de tuin van het voormalig Natuurmuseum. Het heeft/had een zintuigenpad met aansprekende bloemen en planten. Het pad is gemaakt voor kinderen vanaf 5 jaar, volwassenen en visueel gehandicapten. Er is een insectenhotel en een mooie fontein en het is af te sluiten met een prachtig hek.



Door dat hek kan je leuke kiekjes maken.
Hier zie je het duurste toilet van Nederland.
Gemaakt door Architect Rem Koolhaas en fotograaf Erwin Olav 
(ontworpen in 1996). In de winter is deze buiten gebruik.

Nummer 1 vanaf de oude entree aan de Praediniussingel.

En al kom ik al in de tuin zolang als dat ik in Groningen woon,
gister viel me voor het eerst op, dat de stenen een nummer aangeven.
En dus niet willekeurig gestapelde stapeltjes stenen zijn.

Nu vroeg ik me dus af.... was het de bedoeling, als je bij nummer 1 of 2 etc staat
die en die plant ofzo of is het bedoeld geweest om de stenen te 
tellen (kleine kinderen) of te voelen hoeveel er zitten (visueel gehandicapten). 
nr 2

 
Nr 3 en Nr 4

Nr 5 heb ik zwart/wit gemaakt en alleen de steentjes
hun kleur terug gegeven. 

 
nr 6 en nr 7 

 
Nr 8 en Nr 9

 
Nr 10 en Nr 11

En tot slot Nr 12 bij de uitgang van de tuin
aan de Reitemakersrijge

Vanmorgen had ik de link van mijn Flickr-pagina met al deze stenen laten zien. En ik hoopte al, dat een oud medewerker van het voormalig Natuurmuseum een antwoord zou weten. En super leuk, maar ik kreeg dus antwoord 😊.

Kinderen (scholen) kregen in het Natuurmuseum een vragenlijst (speurtocht) en een vraag was dan bijvoorbeeld, wat zie je bij de stapel met 4 stenen? Soms stonden er ook leuke dingen bij en gingen de kinderen op zoek naar het goede antwoord. 

3 opmerkingen:

Unknown zei

mooie informatie, het is weer duidelijk geworden hoe dat ging met die stenen.
alle kinderen van scholen waren zo blij met natuurmuseum en de tuin ervan; en ik weet er alles van omdat ik er suppoost/ informant was bij natuurmuseum.

Roel zei

Bedankt voor de informatie over die stenen. Ik loop er bijna dagelijks doorheen maar het was mij nog niet opgevallen. Zou de vragenlijst voor de kinderen ook nog bestaan?

Unknown zei

Ik heb ooit nog eens de directeur van het voormalig Natuurmuseum gesproken bij ons in het museum. En hem de vraag gesteld. Hij heeft helaas dat bestand niet meer. Maar mocht hier op de website ooit iemand kijken, die zo'n speurtocht bewaard heeft, wie weet :)

Zakina

Popeye & Frank "Rocky" Fiegel

Popeye, Museum aan de A Wist jij dat 𝗣𝗼𝗽𝗲𝘆𝗲 gebasseerd is op een echt persoon?  Klik op Foto voor Youtube video van 2½ minuut Frank &q...