maandag 25 december 2017

Boeken gelezen in 2017

Vorig jaar heb ik een persoonlijk record gehaald met 62 boeken gelezen (kinderboeken die ik voor heb gelezen of samen heb gelezen, zijn daarin niet meegeteld). Dit jaar haal ik dat aantal niet, al duurt het jaar nog een paar dagen, dus heel misschien 😉. Dit jaar heb ik maar 61 boeken gelezen, al zitten er een paar dikke tussen.


De boeken die dik gedrukt zijn, hebben het meeste indruk gemaakt, of vond ik het mooiste.


Boeken gelezen in 2017 (op volgorde van uitgelezen) :

* Keetje Tippel - Neel Doff
* Vrouwen die lezen zijn gevaarlijk - Kristien Hemmerechts
* Kenau - Tessa de Loo
* Kathelijne van Kenau - Lydia Rood
* Xandra Brood. Rock 'n Roll Widow - Rutger Vahl.
* Irundina - Hella S. Haasse
* Alleen voor dames - Annie MG Schmidt (blogje)
* Voeden, verschonen en in de wieg mikken - Annie MG Schmidt
* Mysteries in Noord-Holland - Martijn J. Adelmund
* Kazernekind - Marlies Mielekamp
* De kleine geschiedenis van Den Haag voor Dummies - Léon van der Hulst.
* Geheim dagboek van een puritein (17e eeuw) - Samuel Pepys.
* Oeroeg - Hella S. Haasse
* De Alchemist - Paulo Coelho (had ik in 1992 ook al eens gelezen)
* De Spion - Paulo Coelho
* Peredvizhniki Russisch realisme rond Repin 1870-1900
* Sara, het meisje dat op transport ging - Lody van de Kamp
* De eerste vrouw - Susan Smit
* Een Jihad van liefde (Mohamed El Bachiri) - David van Reybrouck
* Denk niet dat ik slecht ben - Margaretha Zelle voor Mata Hari
* Tulpenburgh buitenplaats aan de Amstel - Tim Kooijmans
* Claude Gueux - Victor Hugo
* Opgevangen in Andijvielucht - Griselda Molemans
* Les Misèrables - Victor Hugo
* Het hart van Napoleon, de keizer en de vrouwen - Johan op de Beeck
* Vrouw van de wereld, het leven van Anna Maria van Schurman - Marjan Brouwer
* Gedenkschriften I en II van Sarah Bernhardt.
* Haaieneiland - Rob Ruggenberg.
* Fogelsanghstate een Groninger scaht in een Friese State
* De eerste studente Anna Maria van Schurman
* Brief aan mijn dochter - Abdelkader Benali
* De vergeten zomer - Carol Drinkwater
* Yemma - Mohammed Benzakour 
* Victoria Koningin een intieme biografie van de vrouw die een wereldrijk regeerde - Julia Baird.
* Een week in Parijs - Jojo Moyes
* Eeuwige Jeugd - Donna Leon
* De avonturen van Henry II Fix - Atte Jongstra
* De stem van mijn moeder - Abdelkader Benali
* De geuzendochter - Lidy Nicolasen
* Lampje - Annet Schaap
* Zondeval - Marianne & Theo Hoogstraaten
* Wij twee - Nicholas Sparks
* Bloedlink - Marianne & Theo Hoogstraaten
* De levens van Jan Six - Geert Mak
* De kadewachter - Een Venetiaans mysterie
* De verleidsters - Marianne & Theo Hoogstraaten
* Het pauperparadijs - Suzanna Jansen
* Het leven in de 14e eeuw - Doreen Goublomme
* Ziener van zeven wateren - Juliet Marillier
* De vloek van Zwartbaai - Reggie Naus
* Ik ben Hendrik Witbooi - Conny Braam
* Ooit gebouwd - Stichting Groninger kerken
* Joséphine verlangen, ambitie, Napoleon - Kate Williams
* De samoerai van Sevilla - John J. Healey
* Vrouw in Berlijn - Anoniem
* Zenobia - Cynthia Mc Leod
* De waarheid over sprookjes - Max Wolters


Dit jaar lijkt wel bepaalde thema's te hebben in mijn boekkeuzes. Door de tentoonstelling over prostitutie op mijn werk, kwam ik op boeken over dat onderwerp uit een bepaalde tijd. Vorig jaar las ik het boek 'Dagen van honger en ellende' van Neel Doff. Dat boek lag bij ons in de tentoonstelling. Nu ken ik Neel Doff natuurlijk van 'Keetje Tippel' die ik dan vooral ken door het liedje van Zangeres Zondernaam en de gelijknamige film, die ik ooit heb gezien. Dit jaar besloot ik dus het boek te gaan lezen.

In de tentoonstelling lag ook een dunne uitvoering van 'Geheim dagboek van een puritein' van Samuel Pepys. Via Twitter ken ik wat mensen die zich nogal met oude boeken bezig houden en die lieten me een foto zien, dat het dagboek velen boeken bevat. Ik hou het bij dit dunnetje. Het dagboek is uit de 17e eeuw en meteen ben je daardoor in een heel andere tijd en het boek is ooit ook vertaald in het Nederlands uit een andere eeuw. Toch geeft dat een extra charme.

Het zou niet het enige boek dit jaar zijn, waarin ik totaal andere bewoordingen tegen zal komen. Er zal een boek uit de 16e eeuw zijn die ik te moeilijk te lezen vindt en terug breng naar de bibliotheek, maar er is ook een boek wat me zo boeit, dat ik mee wordt gevoerd naar een totaal andere tijd. De gedenkschriften van Sarah Bernhardt. Ik kom bij haar terecht door het boek 'De eerste vrouw' van Susan Smit. Al speelt Sarah daar een kleine rol in. Het tv programma 'Secret d'histroire' besteed ook aandacht aan Sarah Bernhardt. Als ik bij de bieb een strip leen van Lucky Luck over Sarah, dan besef ik tijdens het lezen dat ik deze strip in mijn jeugd al gelezen heb 😊. Sarah Bernhardt kent veel beroemdheden uit haar tijd en één daarvan is Victor Hugo. Ooit zag ik 'Les Misérables' op tv, maar het boek lezen had ik voor dit jaar nog niet gedaan. Al stond deze wel op mijn verlanglijstje om te lezen. Ik heb het boek digitaal in mijn bezit, maar dan Engelstalig en dat ligt mij niet zo. Dus ben ik het boek maar gaan lenen bij de bieb. En een pracht boek, tja... logisch dat het zo'n beroemd boek is.

Omdat ik vorig jaar de drie boeken 'Kronieken van het vuur' van Eduardo Galeano had gelezen, ben ik dit jaar zijn boek 'De aderlating van een continent' gaan lezen, maar deze heb ik nog niet uit.

De boeken van Marianne & Theo Hoogstraaten, heb ik in de verkeerde volgorde gelezen en heerlijk de fantasie verweven met echte historische figuren e.d

En ik heb een paar kinderboeken gelezen, die nog te spannend zouden kunnen zijn voor mijn zoon of niet zijn ding, maar die ik heel leuk vond om te lezen. Lampje is bijvoorbeeld een boek, dat ik echt een aanrader vindt. 💓


Boeken gelezen voor het werk:

* Varen, 500 jaar maritiem avontuur.
* Veenkonloniale Zeevaart - Wilco van Koldam, Harm van der Veen, Jan Nico Wilkens



In totaal 61 boeken, inclusief de boeken die ik voor mijn werk heb gelezen en het luisterboek.

Luisterboeken:

* Jan Rap en z'n Maat - Yvonne Keuls




Kinderboeken voorgelezen of samen gelezen:

* Hugo in de kist - Heidi Smits en Wilbert van der Steen
* Raveleijn - Paul van Loon
* In een boot naar Tom - Maria van Eeden en Annette Fienieg
* Bang voor vampiers - Paul van Loon
* De verboden zolder - Paul van Loon
* De schat van de Zwarte Mummie - Bjorn van den Eynde
* Zombie voetbal zorgen - Bjorn van den Eynde
* De glibberige kwallenbende - Bjorn van den Eynde
* Het dagboek van Nurdius Maximus in Egypte - Tim Collins
* Piraten in zicht - Bat Pat
* Wolf heeft kriebels - Bat Pat
* De wereld van de Gorgels - Jochem Myjer.
* Het dagboek van Nurdius Maximus in de lage landen - Tim Collins
* Ik lees als een trein ; Marian van de Coolwijk
* Het dagboek van Nurdius Maximus in Pompeï - Tim Collins
* De tuinman van de nacht - The Fan brothers
* Stuntpiet op avontuur - Lauren Verster
* Foeksia en de hoed van Sinterklaas - Paul van Loon


We hebben in totaal 18 kinderboeken (voor-)gelezen samen, de boeken die hij zelf heeft gelezen, zonder mij niet meegerekend. Ik had meer samen willen lezen, maar daar denkt C anders over. De boeken die ik voorlees zijn dit jaar ook wat minder geworden, door omstandigheden. Er zaten ook boeken tussen, die eigenlijk voor kleinere kinderen zijn zoals de Gorgels en de Tuinman van de nacht, maar oooohhhh wat een prachtige boeken zijn dat. Dus toch samen van genoten. 

De boeken van Nurdius Maximus, behandelen zowel ons favoriete onderwerp: geschiedenis, als heerlijke humor. En soms vinden we iets zo stom, dat we naderhand verbaasd zijn, dat het nog waar is ook. Zoals dat de Romeinen de was in urine deden 😨



Ik wens iedereen een fijn 2018
met leuke boeken 

Geen opmerkingen:

Popeye & Frank "Rocky" Fiegel

Popeye, Museum aan de A Wist jij dat 𝗣𝗼𝗽𝗲𝘆𝗲 gebasseerd is op een echt persoon?  Klik op Foto voor Youtube video van 2½ minuut Frank &q...