zaterdag 7 oktober 2017

Kaartjes van vroeger

Begin vorig jaar ontvingen we van een mevrouw uit Utrecht twee oude entree kaartjes van toen ons museum nog aan de Sint Walburgstraat nummer 9 zat. Ze vermoed, dat ze ons museum bezocht had in 1976.


Hartstikke leuk, dat iemand zoiets toestuurt en er bij vermeld, dat we dit misschien wel leuk zouden vinden voor ons eigen archief. Vroeger werden de kaartjes dus (mogelijk) gecontroleerd En leuk om te zien hoeveel een bezoekje toen koste namelijk 1 gulden.

Deze foto kreeg ik gister van een collega,
via de Whatsapp toegestuurd.

Gister vonden twee collega's, tijdens het opruimen, op zolder deze oude kaartjesmachine. Op deze kaartjes staat niet het adres vermeld, dus ga ik er vanuit dat we dan al in de Brugstraat zitten, waar we zitten sinds 1978. Er zitten nog 3 soorten kaartjes in en plek voor een vierde. 

De 2,50 zou vast de prijs voor volwassenen zijn geweest en die van 1,50 voor 65 plus en kinderen, denk ik dan. Mits 65 plussers in die tijd ook een lager tarief betaalden. Ook deze kaartjes zijn nog in guldens. Ik heb alleen geen idee waar het roze kaartje voor bedoeld is geweest. 

Omdat het kaartje van de knaak dezelfde kleur heeft als het kaartje van vroeger van een gulden, vermoed ik dat het kaartje van 2,50 uit de jaren '80 is. Het maakt me nieuwsgierig en ik ga zeker een keer op zoek naar de prijzen van vroeger 😊. 

De laatste jaren hebben bezoekers alleen een kassabon als bewijs van bezoek en ik heb geen idee, hoelang we al geen toegangskaartjes meer verstrekken. Mijn collega's hebben dit gevonden museumobject gelukkig bewaard en bij mijn winkelvoorraad op zolder gezet. 

Toen ik in 2012 bij het Noordelijk Scheepvaartmuseum kwam werken, was de entree 4 euro en niet lang daarna werd het 6 euro en dat is het nu nog steeds. Kinderen en 65 plussers betalen € 3,50 


4 opmerkingen:

Roel zei

Het roze kaartje was voor vrije toegang, meen ik mij te herinneren tijdens het ontdekken van het automaat.

Zakina zei

Waarschijnlijk voor bijv. leden en museumkaarthouders :)

tagrijn zei

Leuk idee om die oude toegangskaartjes te verzamelen. (Kunnen die roze kaartjes misschien voor de garderobe zijn)

Zakina zei

Wij hebben geen garderobe, dus ik vermoed dat die er nooit geweest is :). Maar er is vast nog wel een collega die het weet. Ik ga het van de week navragen.

Popeye & Frank "Rocky" Fiegel

Popeye, Museum aan de A Wist jij dat 𝗣𝗼𝗽𝗲𝘆𝗲 gebasseerd is op een echt persoon?  Klik op Foto voor Youtube video van 2½ minuut Frank &q...